فناوری «دوبعدی» می‌میرد

تماشای یک فیلم با فناوری سه‌بعدی بسیار جالب است، اما آیا نیازی به آن عینک‌ها وجود دارد؟ شرکت Stream TV Networks معتقد است می‌توان بدون عینک یا وسیله‌ای خاص، به تماشای تصاویر سه‌بعدی پرداخت. …

تماشای یک فیلم با فناوری سه‌بعدی بسیار جالب است، اما آیا نیازی به آن عینک‌ها وجود دارد؟ شرکت Stream TV Networks معتقد است می‌توان بدون عینک یا وسیله‌ای خاص، به تماشای تصاویر سه‌بعدی پرداخت. هر چند بزرگ‌ترین مشکل این فناوری، مالکیت تجاری آن است.
با وجود این‌که این فناوری در انحصار این شرکت است، اما اعلام آمادگی آنها برای درمان طاعون تلویزیون‌های سه‌بعدی، جالب توجه است. این فناوری که Ultra‌ـ‌D نام دارد، می‌تواند گزینه خوبی برای تولیدکنندگانی باشد که به‌دنبال محتوا و سخت‌افزار صحیح برای پخش مدیای خود می‌گردد.
مدیرعامل این شرکت، Mathu Rajan در کنفرانس مطبوعاتی این شرکت گفت: «فناوری سه‌بعدی واقعی باید همانند تماشای بیرون از قاب پنجره باشد، اما عینک‌های فعلی این لذت را ندارند.»
فناوری Ultra-D‌‌ که تنها در تلویزیون‌های Pegatron وجود دارد، با تبدیل خودکار محتوای دوبعدی به سه‌بعدی می‌تواند نبود محتوا در این حوزه را جبران کند. همچنین اگر ویدئویی با فناوری سه‌بعدی نیازمند عینک بود، می‌تواند آن را نیز به محتوای سه‌بعدی بدون نیاز به عینک تبدیل کند.
این شرکت فیلادلفیایی، به‌جای آن​که همانند دیگر شرکت‌های بزرگ به نمایش تلویزیون‌های ۴K‌ بپردازد، الگوریتم خود را در مسیر دیگری پیش برده است که می‌تواند محتوای تصویری با وضوح تصویر ۲۱۶۰p را نمایش دهد. هر چند که عدم عرضه وضوح تصویر بالاتر به این دلیل یک توجیه خواهد بود اما بهتر است نگاهی به مولفه‌های مثبت عدم تغییر وضوح تصویر بیندازیم: این فناوری با رزولوشن ۲۱۶۰ تقریبا به اندازه ۱۰۸۰p به پهنای باند نیاز خواهد داشت و کاربران می‌توانند از زیرساخت‌های فعلی بین‌الملل استفاده کنند. همچنین آیتونز، اپل‌تی‌وی، بلوری و کانال‌های تلویزیونی و... نیز می‌توانند با استفاده از این روش محتوای سه‌بعدی داشته باشند.
نمایش با فناوری Ultra-D‌‌ به‌گونه‌ای است که تمام زاویه‌های تصویر می‌توانند برای دیدن مفید باشند و هیچ نقطه کوری وجود ندارد که وضوح تصویر در آنجا کمتر باشد.
خروجی این فناوری شفافیت و وضوح بیشتری نسبت به تلویزیون‌های سه‌بعدی معمولی دارد. این فناوری همچنین می‌تواند جلوه ویژه سه‌بعدی همانند ۳DS ایجاد کند و عمق بیشتری به تصویر بدهد.
هر چند این فناوری فعلا در اختیار یک شرکت است، اما به‌نظر می‌رسد همین یک شرکت بالاخره توانست بزرگ‌ترین ضعف تلویزیون‌های سه‌بعدی را برطرف کند. فناوری از جنس آینده که با زیرساخت‌های امروزی قابل استفاده است.