اگر فرزندتان اگزما دارد...

علت و درمان آن چیست؟» با اینکه نمی‌توان علت را دریافت، اما خیلی از اگزماها با مراقبت صحیح قابل کنترل هستند. این اصول مراقبت از پوست بچه‌هایی که اگزما دارند، شامل نکته‌هایی …

علت و درمان آن چیست؟» با اینکه نمی‌توان علت را دریافت، اما خیلی از اگزماها با مراقبت صحیح قابل کنترل هستند. این اصول مراقبت از پوست بچه‌هایی که اگزما دارند، شامل نکته‌هایی در مورد حمام‌کردن، شستن لباس‌ها و اصول مرطوب کردن پوست آنهاست که باید به دقت آنها را به خاطر بسپارید و اجرا کنید.
یادتان باشد این بچه‌ها را نباید با آب داغ حمام کرد و آب باید گرم باشد. حمام نباید زیاد طول بکشد. از صابون و شامپو بدنی استفاده کنید که ملایم و بدون عطر و بو باشد. بعد از حمام به آرامی پوست بچه را خشک کنید و به آن مرطوب‌کننده بزنید. اگر پزشک دارویی تجویز کرده آن را بعد از حمام بلافاصله روی پوست او بمالید. فراموش نکنید کرم‌های مرطوب‌کننده بدون بو و مواد نگهدارنده بخرید.
وازلین انتخاب مناسبی است. حداقل روزانه ۲ بار مرطوب‌کننده بمالید تا هم پوستش نرم بماند و هم اینکه نیاز به مصرف داروهای کورتونی کاهش یابد. ناخن‌های بچه را کوتاه نگه‌دارید و شب‌ها هنگام خواب دستکش نخی به دست‌های او بپوشانید. به دما و رطوبت محیط خانه توجه کنید. خشکی بیش از حد هوا و دمای خیلی بالا که منجر به عرق کردن شود، می‌تواند باعث تشدید اگزمای کودک شود.
برای شستشوی لباس‌ها از شوینده‌هایی استفاده کنید که برای پوست‌های حساس ساخته شده‌اند. از نرم‌کننده‌های معطر لباس استفاده نکنید و حداقل مقدار پودر را در ماشین لباسشویی بریزید. بعد از اینکه لباس‌ها را از ماشین لباسشویی درآوردید، یک بار دیگر با آب فراوان آبکشی کنید یا اینکه ماشین لباسشویی را تنظیم کنید تا دورهای بیشتری برای آبکشی بزند. قبل از استفاده از لباس نو تمام برچسب‌ها و مارک‌های آن را بکنید و دور بریزید. (حتی مارک‌هایی که دوخته شده‌اند، بکنید). لباس نو را قبل از استفاده بشویید تا رنگ و مواد حالت‌دهنده آن، شسته شود.

دکتر محمد شیزرپور
متخصص پوست عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران