تبلت‌ها، تهدیدی برای اسباب‌بازی‌ها

تبلت‌ها با فناوری شگفت‌انگیز صفحات لمسی خود آنقدر با طبیعت مورد انتظار خردسالان مطابقت دارد که می‌توان مشاهده کرد کودکان خیلی سریع با آن ارتباط برقرار کرده و دنیای مجازی …

تبلت‌ها با فناوری شگفت‌انگیز صفحات لمسی خود آنقدر با طبیعت مورد انتظار خردسالان مطابقت دارد که می‌توان مشاهده کرد کودکان خیلی سریع با آن ارتباط برقرار کرده و دنیای مجازی خود را در آن می‌سازند.
یکی از تحلیلگران صنعت اسباب‌بازی‌های کودکان بر این باور است سازندگان بزرگ اسباب‌بازی از تغییر گرایش کودکان به سمت استفاده از تبلت‌ها به‌جای اسباب‌بازی‌های سنتی در هراسند.
شان مک گوان (Sean McGowan)، تحلیلگر بازار و مشاور سرمایه‌گذاری صنعت اسباب‌سازی گفته است کودکانی که عموما سنشان از سه سال تجاوز نمی‌کند امسال هدایایی از قبیل آی‌پد و کیندل فایر (تبلت کتابخوان شرکت آمازون) به جای عروسک‌، ماشین‌های اسباب‌بازی، بازی‌های فکری مقوایی یا دیگر اسباب‌بازی‌های سنتی دریافت کرده‌اند.
این اطلاعات تولیدکنندگان بزرگ اسباب‌بازی سراسر دنیا را به وحشت انداخته و آنها را نسبت به بازدهی سرمایه‌گذاری‌های کلانشان در این صنعت با شک مواجه کرده است. از سویی مقامات یکی از این تولید‌کنندگان اذعان کرده شرکت متبوعش در تلاش است محصولاتی مختص ذائقه فناوری دوست این کودکان تولید کند.
به نظر می‌رسد کودکان این دوره و زمانه تمایل زیادی برای بازی با اسباب‌بازی‌های مدرن و دیجیتال دارند. به همین علت و به همان دلیل که علاقه زیادی به محصولات دیجیتال و البته صفحات لمسی از سوی کودکان وجود دارد بهتر است شرکت‌های تولید‌کننده اسباب‌بازی هم اقداماتی برای ترکیب این فناوری‌های مدرن در محصولات تولیدی‌شان انجام دهند. این رویکرد جدید که پس از خرید شب کریسمس امسال چراغ‌های هشدارش روشن شد چندان هم دور از انتظار نبود و تولیدکنندگان اسباب‌بازی مدت‌ها بود خود را برای این رویداد آماده می‌کردند، اما انتظار تغییر ناگهانی گرایش بازار را نداشتند. به عنوان نمونه تا به حال پیشرفت‌هایی هم در این زمینه صورت گرفته است، اما راه زیادی تا دیجیتال‌شدن بیشتر اسباب‌بازی‌ها باقی مانده است.
یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین ویژگی‌های اسباب‌بازی‌های دیجیتالی برای کودکان جنبه آموزشی‌شان است که در این زمینه تحقیقاتی هم صورت پذیرفته است. برای مثال اسباب‌بازی‌های دیجیتال می‌توانند موارد ساده‌ای از جمله الفبا، نحوه شمارش اعداد، کار‌کردن با رایانه و نکاتی از این دست را همراه باسرگرمی به کودک آموزش دهند.
در هر صورت کودکان امروزی، مردان و زنان آینده سیاره زمین هستند و بد هم نیست که از کودکی با فناوری‌های مدرن آشنا شوند. دیگر عصر اسباب‌بازی‌های چوبی چرخداری که با یک تکه نخ به دنبال یک کودک کشیده می‌شد، گذشته است.

spacemart
مترجم: رامین فتوّت