تولید ‌برق ‌در ‌جوی ‌آب

با وجود این‌که هیدروالکتریسیته یا همان نیروی برق آبی (انرژی الکتریکی تولیدشده از آب) گسترده‌ترین شکل استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر در دنیاست، اما عموما و به طور کلی این …

با وجود این‌که هیدروالکتریسیته یا همان نیروی برق آبی (انرژی الکتریکی تولیدشده از آب) گسترده‌ترین شکل استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر در دنیاست، اما عموما و به طور کلی این روش مختص تاسیسات تجاری بزرگ ساخته شده در اطراف سدهای عظیم است.
بتازگی شرکت ژاپنی Ibasei با ساخت یک ژنراتور برق آبی کوچک به نام کاپا ضمن کوچک‌سازی همه ملزومات تولید انرژی برق آبی، نیاز به ساخت یک سد عظیم برای تولید الکتریسیته را هم از بین برده است. این ژنراتور به گونه‌ای طراحی شده که قابل نصب در مسیر یک رودخانه یا جوی آب برای تولید برق است. اساس طرح کاپا چیز جدیدی نیست. پره‌ها (تیغه‌های) هنگام عبور آب از میان محفظه مخصوص به چرخش در آمده و باعث چرخش توربین و در نهایت تولید الکتریسیته می‌شوند. خود محفظه در داخل قاب مخصوصی قرار دارد که به منظور افزایش سرعت آب در نقطه تماس با پره‌ها طراحی شده و در نتیجه باعث افزایش الکتریسیته تولید شده می‌شود.
سخنگوی شرکت Ibasei به اعلام کرده که عبور جریان آبی به سرعت دو متر برثانیه از داخل این دستگاه باعث تولید ۲۵۰ وات الکتریسیته می‌شود. با محاسبه هدر رفت انرژی، می‌توان انتظار داشت که هر واحد این دستگاه حدود ۲۰۰ وات انرژی تولید کند. این میزان برق برای تامین نیازمندی‌های یک خانه روستایی کافی است و از آنجا که ۲۴ ساعت شبانه‌روز کار می‌کند، می‌توان در ساعات کاهش مصرف مثل روزها که چراغی روشن نیست، برق را در یک باتری ذخیره کرد.
دستگاه ابداع شده توسط شرکت Ibasei به دولت هم کمک می‌کند تا به سهولت و راحتی به مکان‌های توریستی دوردست برق‌رسانی کرده و جاذبه‌های توریستی چنین مناطقی را دوچندان کند. هنگام رویداد بلایای طبیعی و به‌طور خاص وقوع سیل وجود این فناوری بسیار مناسب و کارآمد است، چراکه با قراردادن آن در مسیر سیلاب براحتی می‌توان برق مناطق زلزله‌زده را بدون نیاز به پست‌های فشار قوی تامین کرد. استفاده از تیغه‌های بزرگ‌تر در این دستگاه به معنای تولید برق بیشتر توسط آن است، اما اندازه بهینه این دستگاه به اندازه، عرض و سرعت آب رودخانه یا آبراهی است که فرد استفاده‌کننده در آنجا ساکن است. به همین منظور کمپانی Ibasei در حال بررسی رودخانه‌های مختلفی است که در اطراف آنها سکونت وجود دارد تا بر این اساس دستگاه‌های تولیدی خود را برای عرضه به مشتریان سفارشی‌تر تولید کند.

gizmag / مترجم: آتنا حسن‌آبادی