تصمیم شتاب‌زده

سید مهدی رحمتی طی این سال‌ها به فوتبال ایران در سطح ملی و باشگاهی خدمت کرده است. دروازه‌بانی که پنج سال پشت خط نشینی در تیم ملی را تحمل کرد تا از سال ۸۸ به عنوان دروازه‌بان اول …

سید مهدی رحمتی طی این سال‌ها به فوتبال ایران در سطح ملی و باشگاهی خدمت کرده است. دروازه‌بانی که پنج سال پشت خط نشینی در تیم ملی را تحمل کرد تا از سال ۸۸ به عنوان دروازه‌بان اول تیم ملی مطرح شده و در مسابقه‌های زیادی با جان و دل از چارچوب دروازه تیم ملی حراست کند.
واکنش حساب شده و جایگیری‌های مناسب طی این سال‌ها از مهدی رحمتی دروازه‌بانی ساخت که کمتر مربی در حضور او به خود این اجازه را داده است که از سنگربان دیگری در درون چارچوب دروازه استفاده کند.
هر چند که همیشه در رابطه با رحمتی این صحبت مطرح بوده که نباید او را فوتبال زده کرد و شایسته بود در بعضی از بازی‌های کم‌اهمیت و حتی دوستانه، کارلوس کرش به نفرات دوم و سوم تیم ملی در این پست میدان می‌داد، اما حقیقت این است که طی این سال‌ها رحمتی بیشترین دقایق حضور در چارچوب تیم ملی را تجربه کرده است تا بویژه با احتساب بازی‌های باشگاهی و انتظارات فزاینده از این دروازه‌بان در هر دو بعد، فشار روحی و جسمی زیادی به این بازیکن وارد آید.
فشارهای نهان و پیدایی که رحمتی را ۴۸ ساعت قبل به این نتیجه رساند تا اعلام کند فعلا به دلیل خستگی نمی‌تواند در اردوی تیم ملی حضور یابد.
موضوعی که انعکاس رسانه‌ای زیادی یافت تا کارلوس کرش نیز در مقام پاسخگویی به پرسش خبرنگاران در این رابطه اعلام کرد به تصمیم شخصی مهدی رحمتی احترام گذاشته و تا وقتی سرمربی ایران است، او را به تیم ملی دعوت نمی‌کند.
هر چند که خود رحمتی نیز اعلام کرده، خداحافظی‌اش از تیم ملی موقتی است و به‌عنوان یک ایرانی به خود این اجازه را نمی‌دهد که بنا بر ضرورت به این تیم پشت کند، اما کارلوس کرش که در چارچوب کار حرفه‌ای خویش یاد گرفته ناز هیچ بازیکنی را نخرد،‌ بی‌درنگ پرونده مهدی رحمتی را در ذهن خویش برای همیشه می‌بندد تا نتیجه یک تصمیم شخصی و قابل احترام، با چنین واکنش قهرآمیزی از سوی سرمربی پرتغالی تیم ملی روبه‌رو شود.
البته به تصمیم کارلوس کرش نیز نمی‌توان ایرادی را وارد کرد، چون علی‌القاعده او از دروازه‌بان اول تیم ملی این انتظار را داشته که قبل از رسانه‌ای کردن موضوع، او را نیز در جریان تصمیمش قرار دهد.
کرش همان‌طور نیز که گفته نمی‌تواند از کنار زحمات رحمتی بسادگی عبور کند، اما او وقتی می‌بیند دل یک بازیکن با تیم ملی نیست، خود را معطل نمی‌کند تا معادلات دیگری را در رابطه با دروازه تیم ملی مورد توجه قرار دهد.
همان‌گونه که او از قبل با دروازه‌بان ایرانی ـ لهستانی حاضر در بوندس‌لیگای دو آلمان به توافق می‌رسد که تیم ملی را در بازی‌های پیش‌رو همراهی کند.
گرچه عنوان شده سید مهدی رحمتی بیشتر از این بابت دلخور شده و بدون مشورت با کرش و حتی امیر قلعه‌نویی، خداحافظی‌اش از تیم ملی را رسانه‌ای کرده است، اما بعید به نظر می‌رسد که یک دروازه‌بان حرفه‌ای و باتجربه چون رحمتی، به صرف دعوت کرش از یک دروازه‌بان دورگه، با تیم ملی قهر کند.
احمد سجادی، دروازه‌بان اسبق تیم ملی و از مربیان تخصصی این پست، چندی پیش در گفت‌وگو با جام‌جم به صراحت عنوان کرده بود که این همه فشار به رحمتی در بازی‌های ملی و باشگاهی، قدرت جسمی و روحی رحمتی را به تحلیل برده و یک‌جا عوارض منفی خود را نشان خواهد داد.
روی این اصل وقتی خبر خداحافظی رحمتی از تیم ملی را شنیدیم، زیاد تعجب نکردیم، هر چند از وی به‌عنوان یک بازیکن باتجربه انتظار می‌رفت قبل از هر اقدامی، مربیان باشگاهی و ملی خود را از این تصمیم آگاه می‌کرد. به‌طور طبیعی موضوعی که بسادگی قابل حل است، نباید به کلافی سردرگم تبدیل شود.

حجت‌الله اکبرآبادی