مراقب مسمومیت برخی از موادغذایی باشید

هر ماده غذایی خواص منحصر به فرد خود را دارد. در این میان بعضی از خوراکی ها ممکن است سمی باشد و سلامت فرد را به خطر بیندازد. محققان برخی از سمی ترین مواد غذایی را در این مطلب از سایت …

هر ماده غذایی خواص منحصر به فرد خود را دارد. در این میان بعضی از خوراکی ها ممکن است سمی باشد و سلامت فرد را به خطر بیندازد. محققان برخی از سمی ترین مواد غذایی را در این مطلب از سایت «Prevention» برمی شمارند.مصرف متعادل مواد غذایی یاد شده مشکلی ایجاد نمی کند اما زیاده روی در مصرف آن به ویژه زمانی که اطلاع دقیقی از شیوه تهیه آن نداریم باعث بروز مشکل می شود. یکی از این خوراکی ها فلفل است. فلفل به علت تندی طرفداران زیادی دارد؛ با این حال ماده شیمیایی به نام کپساسین که باعث طعم تند آن می شود، می تواند تاثیر سمی مانند معده درد، خارش پوست و در موارد حاد مرگ را به دنبال داشته باشد. در بیشتر موارد، خوردن فلفل به مصرف کننده ضرر نمی رساند اما بهتر است در مصرف آن دقت کرد.
▪ روغن دانه کلزا؛ در برخی موارد مصرف این روغن طبیعی تاثیر منفی بر سلامت می گذارد. گیاه کلزا که از آن روغن گرفته می شود سمی است و مصرف زیاد آن ممکن است عوارضی چون ناراحتی تنفسی و نابینایی به همراه داشته باشد.
▪ برنج؛ شکی نیست که برنج خواص زیادی دارد اما همانند دیگر موادغذایی نباید در مصرف آن افراط شود. علت اصلی این امر نیز وجود میزان بالای آرسنیک در آن است. نتایج بررسی ها نشان می دهد، از هر ۵ کیسه برنج دانه بلند آمریکایی، یک عدد آن دارای آرسنیک بالاست. اگر چه مصرف یک کاسه برنج سلامت فرد را تهدید نمی کند اما باید دانست مصرف برنج حاوی آرسنیک بالا با سرطان ارتباط دارد.
▪ جوز هندی؛ مصرف زیاد این ادویه به سلامت فرد لطمه وارد می کند.این ادویه حاوی ماده سمی به نام «myristicin» است و مصرف آن سبب ایجاد توهم، تپش قلب، حالت تهوع، کم شدن آب بدن، تشنج و حتی در مواردی باعث مرگ می شود.
▪ قارچ؛قارچ های موجود در بیشتر مغازه ها قابل مصرف است اما خوب است بدانید که به نوع قارچ باید توجه کرد زیرا برخی از این نوع قارچ ها بسیار خطرناک و مرگ آور است. مصرف حدود ۱۰۰ نوع قارچ برای انسان ها خطرناک است و علایمی مانند سردرد، صرع و حتی مرگ دارد. در سال ۲۰۱۰، قارچ هایی به نام (Little white) باعث مرگ حدود ۴۰۰ نفر شد.
▪ سیب های غیرا رگانیک؛ در تولید میوه های غیرارگانیک از جمله سیب درختی در مقایسه با میوه های دیگر از سموم بیشتری استفاده می شود زیرا حشرات زیادی به درخت سیب هجوم می آورند و کشاورزان مجبورند پوست سیب را با لایه ای از ماده شیمیایی حشره کش و قارچ بپوشانند که مقداری از آن جذب میوه می شود. بنابراین سعی کنید تا حد امکان سیب های ارگانیک خریداری کنید.
▪ ماهی سالمون پرورشی؛ پزشکان مصرف ماهی های چرب را توصیه می کنند اما نتایج تحقیقات نشان می دهد ۱۳ نوع سم مختلف از جمله PCBS که نوعی ماده سرطان زا به حساب می آید در ماهی سالمون وجود دارد که در نوع پرورشی آن میزان این سموم بیشتر است. به علت خطر مسمومیت توصیه می شود که مصرف کنندگان میزان مصرف ماهی سالمون پرورشی را کاهش دهند و از نمونه های دریایی آن استفاده کنند.
▪ پاپ کورن های تهیه شده در مایکروفر؛پاپ کورن کره ای تهیه شده در مایکروفر حاوی ماده شیمیایی سرطانی خطرناک به نام «دیاستیل» است. محققان می گویند مصرف این خوراکی به میزان حداقل ۲ بار در روز به مدت ۱۰ تا ۱۲ سال باعث ایجاد این ناراحتی (سرطان) می شود.
▪ سیب زمینی؛ سیب زمینی حاوی ترکیب سمی به نام «گلیکو الکالوئید» است که خطرناک ترین نوع آن «سولانین» است. سولانین، نوعی الکالوئید سمی موجود در برخی تیره های گیاهی، روی سیستم عصب و گوارش تاثیر می گذارد و باعث سردرد، ضعف، سردرگمی، اسهال و استفراغ می شود. اگر چه مسمومیت ناشی از مصرف سیب زمینی کم اتفاق می افتد اما بهتر است مصرف کنندگان از سیب زمینی جوانه زده و سبز بپرهیزند زیرا تراکم «گلیکو الکالوئید»در این نوع سیب زمینی ها بیشتر است رنگ سبز سیب زمینی نشانه قرار گرفتن در معرض نور است که باعث افزایش میزان سولانین سیب زمینی می شود.
▪ بادام زمینی؛ این مغز حساسیت زاترین ماده خوراکی به حساب می آید و برای افرادی هم که به آن حساسیت ندارند خطرناک است. افرادی که مبتلا به ناراحتی کلیه یا کیسه صفرا هستند، بهتر است از مصرف بادام زمینی بپرهیزند زیرا بادام زمینی دارای اگزالات است که تبلور آن ناراحتی کلیه و سنگ صفرا ایجاد می کند. به طور کلی بادام زمینی به کپک و آفلاتوکسین (نوعی ماده سرطان زای سمی) مستعد است.

نویسنده: علیرضا