قند خرما برای دیابت ضرر دارد؟

من قند خرما را از قنادی‌ها می‌خرم و به نظرم قیمت آن که ترکیبی از پوره خرما و دارچین یا قهوه است، خیلی پایین‌تر از قیمت خود خرماست. می‌خواستم بدانم آیا استفاده از چنین محصولی …

من قند خرما را از قنادی‌ها می‌خرم و به نظرم قیمت آن که ترکیبی از پوره خرما و دارچین یا قهوه است، خیلی پایین‌تر از قیمت خود خرماست. می‌خواستم بدانم آیا استفاده از چنین محصولی توصیه می‌شود؟ آیا از خرماهای سالم برای تهیه این محصول استفاده می‌کنند یا خرماهای ترشیده و نامرغوب را برای تولید آن به کار می‌برند؟»
به‌طور کلی در مصرف هیچ خوراکی‌ای نباید افراط کرد. یعنی اگر به بیمار دیابتی توصیه می‌شود خرما یا توت خشک همراه چای بخورد، به معنای حذف قند و مثلا گنجاندن ۱۵ خرما یا قند خرما در برنامه غذایی روزانه نیست. یک بیمار مبتلا به دیابت، باید حتی در خوردن قندهای طبیعی مانند عسل و خرما هم تعادل را رعایت و در مورد میزان مصرف آنها با پزشک معالجش مشورت کند. البته ترکیب‌های موجود در قند خرما هم کمی شبیه به عسل است. یعنی قند آنها ساکاروز نیست و معمولا ترکیبی از فروکتوز و گلوکز است به همین دلیل مشکل چندانی برای بیماران مبتلا به دیابت ایجاد نمی‌کند. سوال بعدی شما درباره سلامت قند خرماهای موجود در بازار است. این تصور که قند خرما از خرماهای ترشیده و ناسالم تهیه و برای پوشاندن طعم نامطلوب آن از دارچین استفاده می‌شود و به همین دلیل از خرمای تازه و مرغوب، ارزان‌تر است، درست نیست. معمولا ۲ نوع خرما را به قند خرما تبدیل می‌کند؛ خرماهای درجه ۳، ریز و کوچکی که ارزش بسته‌بندی جداگانه و عرضه در بازار ندارند و بیشتر در استان‌های هرمزگان و بوشهر رشد می‌کنند و محصول بازارپسندی نیستند و خرماهای پادرختی که پایین درخت می‌ریزند و ظاهر چندان مناسبی برای بسته‌بندی ندارند. این ۲ نوع خرما پس از انتقال به کارخانه، به خوبی شسته و سپس شیره آنها استخراج و آماده تهیه محصولاتی مانند قندخرما می‌شود. البته مردم ما ترجیح می‌دهند رطب مضافتی یا دیری که خرماهای درشتی هستند به عنوان خرمای تازه، تهیه و مصرف کنند اما مصرف قند خرما هم می‌تواند نوعی تنوع در سبد خرید باشد و هزینه کمتری هم به خریدار تحمیل می‌کند.

دکتر محمد حجتی
متخصص صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان