انواع چرم

از نظر فرایند ساخت چرم می‌توان انواع آن را تقسیم‌بندی‌ کرد. این روزها در بازار، محصول‌هایی با جنس نبوک یا ورنی را هم می‌بینید. اینها نیز چرم‌هایی هستند که با فرایندی خاص، ساخته …

از نظر فرایند ساخت چرم می‌توان انواع آن را تقسیم‌بندی‌ کرد. این روزها در بازار، محصول‌هایی با جنس نبوک یا ورنی را هم می‌بینید. اینها نیز چرم‌هایی هستند که با فرایندی خاص، ساخته شده‌اند...
چرم گیاهی: در ساخت این نوع چرم تا حد امکان از مواد و رنگ‌های شیمیایی استفاده نمی‌شود و رنگ‌های گیاهی، مواد و روغن‌های حیوانی به کار می‌رود. این نوع چرم سازگاری بیشتری با محیط‌زیست دارد و برای پوست‌های حساس نیز عوارض پوستی کمتری ایجاد می‌کند.
چرم کرومی: مواد اصلی فرایند ساخت آن بر پایه کروم است. روی برخی چرم‌های کرومی که رویه نامرغوبی دارند، طرحی را به صورت مصنوعی چاپ می‌کنند که به آن چرم کرومی چاپی می‌گویند.
جیر: از پوست بز و گوساله تهیه می‌شود که طی فرایند خاصی، سطح گوشتی چرم را به صورت مخملی درمی‌آورند. این نوع چرم بیشتر به عنوان آستر داخل دیگر محصولات استفاده می‌شود.
اشبالت: شبیه جیر است که از ورقه‌ورقه کردن چرم‌های ضخیم گاوی به دست می‌آید. این نوع چرم نسبت به جیر سطح کیفیت پایین‌تری دارد.
نوبوک: مانند جیر و اشبالت دارای سطح مخملی است اما با ظرافت بسیار پرداخت شده و دارای سطحی لطیف است.
ورنی: از پوست گوساله تهیه و رویه آن با لاک خاصی لعاب و پوشش داده می‌شود تا ظاهری براق پیدا کند.