لزوم آموزش کارمندان

کارمندانی که در این ادارات و سازمان‌ها کار می‌کنند باید یاری دادن به مردم را آموزش ببینند و این آموزش اگرچه شرط کافی برای آنها نیست، اما باید به‌عنوان شرط لازم به آن نگاه شود. بر …

کارمندانی که در این ادارات و سازمان‌ها کار می‌کنند باید یاری دادن به مردم را آموزش ببینند و این آموزش اگرچه شرط کافی برای آنها نیست، اما باید به‌عنوان شرط لازم به آن نگاه شود.
بر این اساس کارشناسان توصیه می‌کنند باید ویژگی‌های روانی کارمندان برای استخدام بررسی شود. افرادی که برای کاری استخدام می‌شوند که با ارباب رجوع سر و کار دارد، از نظر ویژگی‌های شخصیتی مانند خودشیفتگی، جامعه‌پذیری، افسردگی و اضطراب باید مورد بررسی قرار گیرند، زیرا به‌طور مثال یک فرد افسرده به واسطه افسردگی خود زودرنج است و همه اینها باید هنگام آزمون استخدام مورد توجه قرار گیرد.
درواقع کارمندان نیز تحت تاثیر شرایط خاص اجتماعی، اقتصادی، روانی و زیستی قرار دارند و لازم است آموزش‌های لازم را در زمینه کنترل این شرایط دیده باشند.
به‌طور مثال ممکن است یک مهندس ۲۹ ساله در شهرداری وقتی با شرایط یک فرد ثروتمند که به دنبال ساختن یک برج یا آپارتمان چند میلیاردی است و اتفاقا اخلاق و رفتار درستی از خودش نشان نمی‌دهد، روبه‌رو می‌شود تحت تاثیر شرایط اقتصادی و آینده‌ای که برای خود متصور است خواه ناخواه کار آن فرد را به تاخیر بیندازد، در حالی که اگر این کارمند آموزش‌های لازم را دیده باشد، می‌تواند بر احساسات خود غلبه کند و اجازه ندهد این احساسات بر رفتار او با دیگران تاثیر بگذارد.
ناگفته نماند در برخی موارد، بی‌حوصلگی، توقع زیاد و حتی رفتار نادرست یک ارباب رجوع نیز می‌تواند کارمند مورد نظر را به واکنشی غیرارادی و منفی بکشاند. درواقع مانند هر رابطه‌ای، ارتباط کارمند و ارباب رجوع نیز دو رو دارد که باید از طرف هر دو مورد توجه و آموزش قرار گیرد.
خلاصه کلام، در روابط کارمند و ارباب رجوع حقوقی است دوطرفه و احترامی که متقابلا باید رعایت شود. تهدید مراجعه‌کننده‌ای که با هزار گرفتاری به اداره‌ای می‌آید راهی برای حل مشکل نیست، همان‌طور که پیش از این نیز تکریمش کار چندانی از پیش نبرده و به نتیجه مطلوب نرسیده است.
دست یافتن به یک راه میانه لازم است حقوق هر دو طرف را تضمین کند تا به قول ما ایرانی‌ها نه سیخ بسوزد نه کباب و به نظر می‌رسد این راه میانه از فرهنگسازی و آموزش می‌گذرد.