۳‌ـ‌۳‌ـ‌۳‌ـ‌۳ دنبال چیست؟

سند تحول بنیادین، حالا سندی شناخته‌شده در آموزش و پرورش است. وزیر معتقد است این سند، تحولات شگرفی در آموزش و پرورش ایجاد می‌کند و با خرد‌کردن دوره ۱۲ ساله تحصیل، بچه‌ها را …

سند تحول بنیادین، حالا سندی شناخته‌شده در آموزش و پرورش است. وزیر معتقد است این سند، تحولات شگرفی در آموزش و پرورش ایجاد می‌کند و با خرد‌کردن دوره ۱۲ ساله تحصیل، بچه‌ها را در چهار دوره سه ساله پای درس معلم می‌نشاند.
این همان سیستمی است که به ۳‌ـ‌۳‌ـ‌۳‌ـ‌۳ معروف است؛ سیستمی که دو دوره ابتدایی و متوسطه دارد و هرکدام از این دو دوره نیز دو دوره سه ساله دارد. سراسری شدن این سیستم هدف نهایی آموزش و پرورش است، چون به گفته وزیر اگر این روش پیاده شود شکل و شمایل مد نظر سند تحول که قرار است تغییرات بنیادین در آموزش و پرورش ایجاد کند، محقق می‌شود.
وزیر معتقد است پیاده شدن این سیستم به تربیت اصولی و اسلامی دانش‌آموزان منجر می‌شود؛ هرچند هنوز دلایلی را که سبب این تغییر می‌شود تشریح نکرده است.
البته حاجی‌بابایی بارها در اظهاراتش اعلام کرده فعلا ظرفیت سیستم آموزشی به اندازه‌ای نیست که ساختار ۳‌ـ‌۳‌ـ‌۳‌ـ‌۳ یکباره در آن پیاده شود، به طوری که از روی اجبار و به صورت آزمایشی، آموزش و پرورش ترجیح داده نظام ۳‌ـ‌۳‌ـ‌۶ را اجرا کند، یعنی همان سیستمی که از امسال در قالب تشکیل پایه ششم ابتدایی در سراسر کشور اجرایی می‌شود.
سیستم ۳‌ـ‌۳‌ـ‌۶ البته در شرایطی اجرا می‌شود که برخی به تاکید وزیر بر اجرای از روی اجبار آن اشاره می‌کنند و این سوال را می‌پرسند که اگر ظرفیت‌های آموزشی برای ساختار ‌‌۳‌ـ‌۳‌ـ‌۳‌ـ‌۳ مهیا نیست چه ضرورتی دارد سیستمی تعریف نشده همچون ۳‌ـ‌۳‌ـ‌۶ که در سند تحول حرفی از آن به میان نیامده اجرا شود ؟
اما با این حال، این ساختار که نظام آموزشی را به یک دوره شش ساله ابتدایی و دو دوره سه ساله متوسطه تقسیم کرده با همه چالش‌ها و مشکلاتی که به سبب ناشناخته‌بودن برای معلمان، دانش‌آموزان و مدیران مدرسه ایجاد کرده در حال اجراست و به گفته وزیر تا شش سال آینده به طور کامل جایش را به نظام ۳ ‌ـ‌۳‌ـ‌۳‌ـ‌۳ می‌دهد که مطابق سند تحول، امری اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود.
پس فقط برنامه‌ریزی درست برای اجرای این سیستم می‌ماند که دانش‌آموزان و معلمان را مثل امروز که با پایه ششم ابتدایی درگیرند با مشکل روبه‌رو نکند؛ در ضمن ضروری است از امروز که هنوز فرصت برای ایجاد امکانات برای تقسیم بر چهار‌کردن سیستم آموزشی وجود دارد، برای مهیا کردن امکانات فیزیکی و البته تربیت معلمان مسلط به شیوه‌های تدریس به سبک جدید اقدام شود.