اشکنه را امتحان کنید

حتما تا به حال نام اشکنه را شنیده‌اید. اشکنه از غذاهای سنتی ایران است که البته امروزه کمتر خانواده‌ای این غذا را درست می‌کند و تنها نامی از آن به جا مانده است. تهیه و طبخ اشکنه …

حتما تا به حال نام اشکنه را شنیده‌اید. اشکنه از غذاهای سنتی ایران است که البته امروزه کمتر خانواده‌ای این غذا را درست می‌کند و تنها نامی از آن به جا مانده است. تهیه و طبخ اشکنه بسیار راحت و ساده است و در زمان کوتاهی هم آماده می‌شود. در این غذا خبری از مرغ و گوشت نیست، بلکه در پخت آن فقط از سبزیجات استفاده می‌شود. این غذا را در نیم ساعت می‌توانید طبخ کنید و خوردنش همراه با نان سنگک و سبزی خوردن و ترشی بسیار لذیذ است.

مواد لازم برای پختن اشکنه به این شرح است؛ پیاز: ۳ عدد، تخم‌مرغ: ۴ عدد، سیب‌زمینی متوسط: ۳ عدد، شنبلیله خشک: ۲ قاشق غذاخوری، ‌آب: ۲ لیوان، زردچوبه: یک قاشق غذاخوری سرخالی و‌ نمک، فلفل و روغن سرخ‌کردنی: به میزان لازم.

ابتدا پیازها را خلالی خرد کرده، در روغن سرخ کنید تا طلایی رنگ شود. بعد شنبلیله خشک و زردچوبه را اضافه کنید و کمی تفت دهید. اگر می‌خواهید اشکنه شما غلیظ شود می‌توانید به اندازه یک قاشق غذاخوری آرد به آن اضافه کرده و تفت دهید. حالا آب را داخل قابلمه بریزید و نمک و فلفل را هم اضافه کنید. سیب‌زمینی‌ها را نگینی درشت خرد کرده و داخل غذا بریزید و بگذارید تا کمی بجوشد و مغز سیب‌زمینی‌ها پخته شود. حالا نوبت تخم‌مرغ است. ۲ عدد تخم‌مرغ را در ظرفی شکسته و خوب به‌هم بزنید و داخل غذا بریزید و مواد را مرتب به‌هم بزنید. ۲ عدد تخم‌مرغ دیگر را درسته داخل غذا بشکنید تا به همان صورت سفت شود. بعد از بستن تخم‌مرغ‌ها غذا آماده است.