ارسال پیامک به چشم!

دانشمندان بلژیکی بتازگی نمایشگرهایی برای لنزهای تماسی چشم ساخته‌اندکه این اقدام گامی نو برای قرار‌دادن واقعیت افزوده درست در جلوی چشمان انسان به حساب می‌آید. در واقعیت …

دانشمندان بلژیکی بتازگی نمایشگرهایی برای لنزهای تماسی چشم ساخته‌اندکه این اقدام گامی نو برای قرار‌دادن واقعیت افزوده درست در جلوی چشمان انسان به حساب می‌آید. در واقعیت افزوده بخشی از اطلاعاتی را که کاربر درک می‌کند، در دنیای واقعی وجود دارند و بخشی توسط رایانه ساخته یا بهتر است بگوییم اضافه می‌شود.
برخلاف پیشرفت‌های گذشته در نمایشگرهای لنزهای تماسی، پژوهشگری از دانشگاه گِنت در بلژیک روی ساخت و تعبیه نمایشگر ال‌سی‌دی در درون یک لنز تماسی تمرکز کرد.
این گروه با استفاده از پرده‌های بسیار نازک رسانای پلیمری که درون سلولی صیقلی کروی شکل تعبیه‌شده بود به ساخت نمایشگر منحنی‌شکل‌شان شبیه به صفحه نمایش یک ماشین حساب نائل آمدند. نمونه اولیه نمایشگر ساخته شده این تیم محقق می‌تواند الگوهای ساده‌ای همچون علامت دلار را به تصویر بکشد.
حین آزمایش این لنز در حالی که ناظران می‌توانستند نمادهای نمایش داده شده در لنز فرد آزمایش شونده را مشاهده کنند، خود فرد که لنز را درون چشمش گذاشته بود برای دیدن تصاویر مشکل داشت. این امر به این دلیل است که چشم انسان برای مشاهده حتی یک پیکسل هم فاصله کانونی حداقلی دارد که پیشرفت این کار را محدود می‌کند.
به نظر می‌رسد تیم بلژیکی متوجه این محدودیت شده باشد، از آن جهت که در یک مراسم خبری اعلام کرده‌اند کاربردهای اولیه برای نمایشگر لنزهای تماسی کریستال مایع‌شان ممکن است علاوه بر نمایش اطلاعات افزوده بتواند در کمک‌ به ارسال نور به چشم افرادی با عنبیه آسیب‌دیده یا جایگزینی برای لنزهای رنگی نیز به کار آید.
از آن جهت که لنزها می‌توانند تصاویری را که بی‌سیم به آنها ارسال می‌شود، نشان دهند این احتمال در مورد این نمایشگرها وجود دارد که بتوانند جهات یا حتی پیام‌های یک گوشی هوشمند را هم به تصویر بکشند. طبق گفته یکی از محققان این پروژه، این امر موضوعی علمی ـ تخیلی نیست. همچنین وی اضافه کرده است ظرف پنج سال آینده کاربردهای تجاری برای این لنزها بسیار فراوان خواهد بود. با این حال، این سوال وجود دارد که عملکرد این لنزها برای چشمان نزدیک‌بین به چه صورت خواهد بود؟ اگر با گوشی همراه‌تان مشکلی پیدا کنید، دست‌کم می‌توانید آن را روشن و خاموش کنید، اما در آوردن لنزهای تماسی چشمی کمی سخت و اذیت‌کننده است، بخصوص اگر در حال رانندگی باشید! با این حال، ایده بسیار جالب و هیجان‌انگیزی به نظر می‌رسد، اما باید منتظر ماند و دید که آیا می‌توان واقعا آنها را روی چشم خواند؟

منبع: discovery