نقش فیزیوتراپی در درمان سکته مغزی

درمان فیزیوتراپی ازهمان روزهای اولیه که بیمار در بیمارستان و در بخش ICU بستری می‌شود، شروع خواهد شد. این فیزیوتراپی شامل فیزیوتراپی تنفسی برای کمک به تخلیه ترشحات ریه و بهبود …

درمان فیزیوتراپی ازهمان روزهای اولیه که بیمار در بیمارستان و در بخش ICU بستری می‌شود، شروع خواهد شد. این فیزیوتراپی شامل فیزیوتراپی تنفسی برای کمک به تخلیه ترشحات ریه و بهبود تنفس، حرکات غیرفعال، برای جلوگیری از خشکی و سفتی مفاصل و ورم اندام‌ها و وضیعت‌دهی صحیح به بیمار است. یکی دیگر از تمرین‌های این مرحله، غلت‌زدن به پهلو است. رعایت این نکته‌ها می‌تواند از مشکلات بیماران سکته مغزی پیشگیری یا آنها را کم کند:
- برای جلوگیری از فراموشی، باید تلفن و تلویزیون و وسایل دیگر در سمت مبتلا به فلج قرار داشته باشند.
- همراهان و عیادت‌کننده‌ها باید در سمت مبتلا بنشینند یا بایستند و از این سمت با بیمار صحبت کنند.
- بیمار باید به سمت مبتلا نگاه کند.
- بیمار باید با دست قلاب کرده بنشیند و دست‌ها را بالای سرش ببرد.
- برای نشستن در لبه تخت و ایستادن، راه رفتن، انتقال به صندلی یا از صندلی به تخت، باید فیزیوتراپیست یا پرستار در جلو یا در سمت مبتلای بیمار بایستد. در این حالت، وزن بیمار به سمت مبتلا منتقل می‌شود و باعث خواهد شد کم‌کم بر ترس از افتادن غلبه کند.
- پس از بالا رفتن سطح هوشیاری، تمرین‌های فعال برای اندام‌های سالم و ادامه حرکات غیرفعال و تمرین‌های نشستن لبه تخت انجام می‌شود.
- اگر سمت راست مغز درگیر شده باشد، باعث فلج و ازکارافتادن و فلج سمت چپ بدن می‌شود و برعکس. چون هر نیمکره مغز اندام‌های سمت مقابل را کنترل می‌کند. در ابتدا اندام‌های سمت گرفتار هیچ‌گونه حرکتی ندارند و شل هستند که این مرحله را فاز فلاسیدیتی (شلی عضلات) می‌گویند. تمرین‌های اختصاصی فیزیوتراپی در این مرحله با هدف پیشگیری از عوارض همی‌پلژی (فلج یک سمت بدن) و تسریع بهبود این بیماران از جمله افزایش تعادل برای نشستن، ایستادن و کمک به زودتر راه افتادن است. اگر در این مرحله تمرین‌های فیزیوتراپی خوب و مرتب انجام شوند، در همین فاز فلاسید کنترل حرکات به‌تدریج شروع می‌شود.
- پس از بهبود وضعیت پزشکی بیمار، فیزیوتراپی در منزل ادامه می‌یابد و در صورت رسیدن به مرحله‌ای که حمل‌ونقل بیمار خیلی مشکل نباشد، درمان در مراکز فیزیوتراپی انجام می‌شود.
- هدف اولیه درمان در مرحله فلاسیدیتی (شلی عضلات)، افزایش تون عضلات است که از طریق به کارگیری گیرنده‌های داخل مفصل انجام می‌گیرد. استفاده از تحریکات الکتریکی عملکردی (FES) در بیماران سکته‌ای می‌تواند قدرت عضلات آنها را بهبود بخشد.
- بیماران دچار سکته مغزی، باید در یک محیط تحریک‌کننده و درگیرکننده همراه با حمایت اجتماعی و فعالیت فیزیکی زندگی کنند تا فرایند بهبود آنها تسهیل شود.