شناسایی ۲۹ دشمن کلیه

گروهی از پژوهندگان توانستند ۲۹ پروتئین احتمالا مؤثر در شیوع سرطان کلیه را به وسیله طیف‌سنجی جرمی شناسایی کنند تا راه تشخیص تومورهای بدخیم و هجومی برای پزشکان و درمانگران …

گروهی از پژوهندگان توانستند ۲۹ پروتئین احتمالا مؤثر در شیوع سرطان کلیه را به وسیله طیف‌سنجی جرمی شناسایی کنند تا راه تشخیص تومورهای بدخیم و هجومی برای پزشکان و درمانگران بیماران مبتلا به سرطان کلیه آسانتر شود.
طبق نتایج حاصل از این تحقیق، یکی از بدخیمی‌های مقاوم به درمان با پیش‌آگاهی خیلی ضعیف، متاستاز کارسینوم سلول کلیوی است که به​رغم پیشرفت تکنولوژی‌های تصویربرداری از تومورها، در ۲۵ تا ۳۰ درصد موارد زمانی تشخیص داده می‌شود که بشدت پیشروی کرده و لطمات زیادی به کلیه‌ها زده است.
محققان یادشده گفته‌اند با شناسایی پروتئین‌های مذکور، پزشکان می‌توانند مشخص کنند چه تومورهای کلیوی این پروتئین‌های متمایل به گسترش را دارند تا از طریق مهار بموقع و درمان بیمار جلوی هزینه‌های بیشتر و درمان‌های سخت‌تر را نیز بگیرند.
اگرچه سرطان کلیه جایگاه هشتم را در میان دیگر سرطان‌هایی دارد که دامن مردان را می‌گیرد، اما آنها دو برابر زنان به این سرطان مبتلا می‌شوند.
تومورهای کلیه گاه بدون نشانه پیش می‌روند و زمانی بیمار یا پزشکان از وجود آن مطلع می‌شوند که تومور به شکل توده‌ای درمی‌آید یا آنقدر پیش رفته که خون را در ادرار نمایان و درد را آشکار کرده است. در این مواقع معاینه‌های اروگرافی وریدی، اولتراسونوگرافی، آنژیوگرافی کلیوی، رادیولوژی و مانند آن به تشخیص درست کمک کرده، اغلب جز شیمی‌درمانی، اشعه‌درمانی، هورمون‌درمانی یا جراحی راهی برای خلاصی یا جلوگیری از لطمات سرطان کلیه نمی‌ماند.
دخانیات، مصرف گوشت و پروتئین و روغن‌های حیوانی که منجر به چاقی می‌شود، تماس با آزبست و مواد شیمیایی در محل کار که بیشتر در میان مردها شایع‌اند از جمله دلایل ابتلا به آن است.
احساس درد در ناحیه پشت کمر، تغییر در اجابت مزاج معمول، تورم پاها بخصوص در ناحیه قوزک، احساس خستگی بی‌دلیل و افزایش فشار خون از جمله نشانه‌هایی است که باید جدی گرفته شوند.