فرمان لمسی خودرو

خیلی وقت است که می‌دانیم اگر می‌توانستیم تغییراتی در سیستم فعلی هدایت خودروها به‌وجود آوریم تا به جای نگاه کردن به سرعت‌سنج، شتاب‌سنج، میزان سوخت خودرو یا مسیریاب دیجیتالی …

خیلی وقت است که می‌دانیم اگر می‌توانستیم تغییراتی در سیستم فعلی هدایت خودروها به‌وجود آوریم تا به جای نگاه کردن به سرعت‌سنج، شتاب‌سنج، میزان سوخت خودرو یا مسیریاب دیجیتالی فقط به جاده نگاه می‌کردیم، رانندگی ساده‌تر می‌شد و خطر حواس‌پرتی و بروز سوانح نیز کاهش می‌یافت.
همین ایده، گروهی از دانشمندان را به فکر طراحی یک فرمان لمسی انداخت که به راننده امکان فراخوانی و مشاهده اطلاعات مورد نیاز را روی شیشه جلوی خودرو و درست کنار تصویری که راننده از مسیر می‌بیند را فراهم می‌آورد. به این شکل دیگر نیازی به نگاه کردن به پایین برای مشاهده این‌گونه اطلاعات نیست.
این فرمان لمسی به‌گونه‌ای طراحی شده که دیگر نیازی به انواع دکمه‌ها و اهرم‌هایی که در حال حاضر در کنار فرمان یا روی داشبورد خودرو وجود دارد را از بین برده و به کمک آن می‌توان بسیاری از تجهیزات نظیر رادیو یا مسیریاب را کنترل کرد.
پس از طراحی این سیستم و قرار دادن آن روی فرمان یک خودرو، از گروهی از داوطلبان خواسته شد تا رانندگی با این نوع فرمان را بیازمایند. بیشتر این افراد بیان کردند که در این حالت، بیشتر مایل بودند با انگشت شست خود از صفحه لمسی استفاده کنند.
یک ضربه سریع روی صفحه لمسی، دستوراتی نظیر «چراغ نور پایین» یا «مشاهده مسیر روی مسیریاب دیجیتالی» را به سیستم می‌داد. همچنین حرکت انگشت به سمت چپ به معنای لغو دستور داده شده بود.
همچنین در این سیستم با حرکت انگشت به سمت بالا یا پایین می‌توان در گزینه‌های مختلف فهرست اصلی را مشاهده کرد. همچنین این سیستم به این قابلیت مجهز است که در صورت انتخاب گزینه‌ای خاص یا انجام هر نوع تغییر، صدای کوتاهی نیز پخش شود.
سرپرست این گروه پژوهش اعلام کرده تاکنون برخی شرکت‌های خودروسازی به این سیستم جدید علاقه‌ نشان داده و خواستار استفاده از آن روی محصولات تولیدی خود شده‌اند.

Newscientist‌
مترجم: صالح سپهری‌فر