تالاب نیشکر؛ تالابی منحصر به فرد

از سرریز پساب دو واحد از مزارع شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن به نام‌های میرزا کوچک‌خان و امیرکبیر در مسیر اهواز به خرمشهر تالابی به وسعت ۱۸ هزار هکتار پدید آمده است. این …

از سرریز پساب دو واحد از مزارع شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن به نام‌های میرزا کوچک‌خان و امیرکبیر در مسیر اهواز به خرمشهر تالابی به وسعت ۱۸ هزار هکتار پدید آمده است.
این حوضچه عظیم که به تالاب نیشکر معروف شده در حوزه شهرستان خرمشهر واقع است که از سه راهی حسینیه آغاز و تا ده کیلومتری خرمشهر امتداد می‌‌یابد. در یک مطالعه به روش شمارش کل ‌(Total count‌) ۴۱ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی شناسایی شد که فلامینگو (Phoenicopterus ruber) با جمعیتی بیش از ۷۱ هزار قطعه بیشترین و حواصیل زرد (Ardeola ralloides) با جمعیت یک فرد کمترین تراکم را به خود اختصاص داد. در این مطالعه از شاخص غالبیت سیمسون، شاخص تنوع گونه‌ای شانون ـ وینر، غنای گونه‌ای مارگالف و تجزیه واریانس یک طرفه با سطح معنی‌داری ۹۵درصد استفاده شده است. میزان نیتریت و نیترات پساب‌های ورودی به تالاب کمتر از ۲۵ پی‌پی‌ام (ppm) است. با توجه به سطح مجاز نیترات و نیتریت که ۶۰ پی‌پی‌ام است از این نظر کاملا مطلوب و فاقد آلودگی است.
میزان هدایت الکتریکی آب نیز به هفت در هزار می‌رسد. هر روز ده‌ها ماهیگیر از خرمشهر، آبادان و اهواز به تالاب نیشکر می‌آیند و با پهن کردن تور، ماهیانی نظیر شانک (Acanthopagrus latus)، بیاح (Liza abu)، کپور (Cyprinus carpio) و صبور‌ (Tenualosailisha) صید می‌کنند.
این تالاب از ۴۰ درصد پساب‌های مزارع شکل گرفته و تاکنون برای بسیاری از مردم محلی شغل ایجاد کرده است و صدها نفر برای دیدن تالاب و قایق‌سواری یا برای ماهیگیری با قلاب به این منطقه می‌آیند. بیش از ۴۰ صیاد در تالاب توراندازی می‌کنند و در مجموع روزانه دو تا سه تن ماهی از تالاب صید می‌شود. حدود ۱۵ سال قبل این تالاب با نام تالاب ناصری شناخته می‌شد و امروز با افزایش مساحت، به آن تالاب نیشکر می‌گویند.