از دوره‌گردی تا خانه اعیان‌نشینی

زنی ساده و خوش‌باور و البته کمی سبک مغز. اینها خصوصیات زنی به نام «عالیه» است که در شهر سامان زندگی می‌کند. بازیگر نقش این زن در سریال «کلاه پهلوی» سارا خوئینی‌هاست. بازیگری که بخوبی …

زنی ساده و خوش‌باور و البته کمی سبک مغز. اینها خصوصیات زنی به نام «عالیه» است که در شهر سامان زندگی می‌کند. بازیگر نقش این زن در سریال «کلاه پهلوی» سارا خوئینی‌هاست. بازیگری که بخوبی توانسته از پس ایفای این نقش متفاوت برآید؛ نقشی که با گریمی خاص قرار است ویژگی‌های زنی را به تصویر بکشد که شاید خوشایند همه زنان نباشد و همین موضوع نیز بازی او را در این نقش کمی پیچیده و سخت کرده است.
خوئینی‌ها بازیگری را برای اولین بار در سال ۱۳۶۹ با بازی در فیلم ویدئویی «صبحگاه خونین» ساخته فرامرز باصری تجربه کرد سپس در فیلم تلویزیونی «طالع عشق» به نقش حلیمه، دایه پیامبر اسلام ظاهر شد.
این فیلم اولین تجربه او در فیلم و سریال‌هایی با مضمون تاریخی و صدر اسلام بود و همین تجربه موفق او، آغازی بر حضور وی در سریال‌های تاریخی بود.
او بعد‌ها در سریال «معصومیت از دست رفته» باز هم در نقش یکی از زنان عرب به نام حمیرا، توانست خیلی خوب بدرخشد.
او برای بازی در این سریال، در جشنواره برنامه‌های تلویزیون سال ۸۳ و ۸۴ به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن مورد تقدیر قرار گرفت.
خوئینی‌ها با ویژگی‌های ظاهری مخصوص به خود و چهره شرقی‌اش، توجه کارگردانان سریال‌های تاریخی صدر اسلام را به خود جلب کرد و توانست نقش‌های مربوط به زنان آن زمان را برای بیننده باورپذیرتر کند.
سال‌های اولیه بازیگری او با یک غیبت نسبتا طولانی همراه بود. او دور جدید بازیگری خود را با فیلم «دوستان» ساخته علی شاه‌‌حاتمی در سال ۱۳۷۸ آغاز کرد. همچنین در فیلم «بالای شهر، پایین شهر» در نقش مربی مهد، همبازی محمدرضا گلزار شد.
وی در سال ۱۳۸۳ با بازی در نقش اصلی فیلم سینمایی « نقاب» در کنار محمدرضا شریفی‌نیا، امین حیایی و پارسا پیروزفر درخشید و در همان سال در فیلم «اسپاگتی در هشت دقیقه» با بازی و کارگردانی رامبد جوان ایفای نقش کرد.
با نگاهی به کارنامه کاری این بازیگر می‌توان گفت که خوئینی ها، بیشتر در نقش زنی مغرور، عشوه‌گر، خودخواه و فریبنده در ذهن بینندگان جا افتاده است و این گونه نقش‌ها را بهتر می‌تواند اجرا کند.
حالا خوئینی‌ها در سریال «کلاه‌پهلوی» در کسوت «عالیه» زن رعیت شهر سامان، بازی متفاوتی از خود نشان داده است. زنی که از دوره‌گردی به خانه حاکم شهر راه یافته و احتمالا شاهد ماجراهای زیادی خواهد بود.

مهراوه فردوسی