نان بیروچه با کرم پرتقال

● مواد لازم: آرد: حدود ۴۰۰ گرم شکر: ۵ قاشق سوپ‌خوری کره نرم: ۱۹۰ گرم تخم‌مرغ: ۲ عدد نمک: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری شیر یا آب پرتقال: ۸۰ میلی‌لیتر پوست پرتقال: یک قاشق چای‌خوری رنده …

● مواد لازم:
آرد: حدود ۴۰۰ گرم
شکر: ۵ قاشق سوپ‌خوری
کره نرم: ۱۹۰ گرم
تخم‌مرغ: ۲ عدد
نمک: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
شیر یا آب پرتقال: ۸۰ میلی‌لیتر
پوست پرتقال: یک قاشق چای‌خوری رنده شده
مایه خمیر فوری: یک قاشق سوپ‌خوری یا ۱۰ گرم

● مواد کرم:
شکر: ۵ قاشق سوپ‌خوری
پودر کاسترد: ۲ قاشق سوپ‌خوری
شیر یا آب پرتقال: یک و یک‌چهارم پیمانه
کره: ۲۵ گرم
پوست پرتقال: یک قاشق چای‌خوری رنده شده

● روش تهیه:
۱- در ظرف مناسبی، شکر و کره نرم شده در دمای محیط، تخم‌مرغ، نمک، شیر یا آب پرتقال و پوست پرتقال رنده شده را با هم مخلوط کنید.
۲- اگر به تازگی مایه خمیر اطمینان دارید در این مرحله مایه خمیر را نیز می‌توانید اضافه کنید در غیر این صورت طبق معمول پخت نان‌ها، مایه خمیر را با شیر ولرم و کمی شکر مخلوط کرده اجازه دهید تا با قرار گرفتن در محیط نسبتا گرم برای مدت ۱۰ دقیقه عمل بیاید. سپس آن را به مخلوط مواد اضافه کنید.
۳- آرد را کم‌کم به مخلوط مواد اضافه کنید تا خمیری به دست آید که به دست نچسبد. این خمیر به علت داشتن کره بسیار لطیف است. خمیر را به شکل توپ درآورید رویش را با چاقوی تیز برش به علاوه (+) بزنید.
۴- خمیر را در ظرفی که گنجایش دوبرابر شدن حجم خمیر را داشته باشد قرار دهید، رویش را بپوشاند و به مدت یک تا یک ساعت و نیم در جای گرم استراحت دهید.
۵- پس از زمان استراحت، با فشار دست یا ضربه، هوای داخل خمیر را خارج کرده، دوباره آن را کمی ورز دهید، این نان را در قالب‌های مختلف می‌توانید درست کنید.
۶- قالب را کاملا چرب کنید و خمیر را درون آن قرار دهید و در فر از پیش گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه بپزید. اگر خواستید در قالب‌های تک‌نفره کیک یزدی درست کنید چانه‌‌هایی به وزن ۴۰ گرم برای این قالب‌ها مناسب است.
۷- برای تهیه کرم این نان، پودر کاسترد را با شکر مخلوط کرده، شیر یا آب پرتقال را اضافه کنید و هم بزنید تا خوب مخلوط شود سپس روی شعله ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید تا غلیظ شود و به شکل فرنی درآید. مواد را از روی حرارت بردارید، کره و پوست پرتقال رنده شده را به آن بیفزایید و بعد از خنک شدن برای روی نان استفاده کنید.
۸- کرم سرد را درون قیف بریزید. وقتی نان پخت و سرد شد روی نان را برش زده از کرم رویش بریزید و آن را با میوه دلخواه تزیین کنید.

● نکات:
۱- اگر پودر کاسترد در دسترس نداشتید، به جایش از ۳ قاشق سوپ‌خوری نشاسته ذرت استفاده کنید.
۲- کره نباید ذوب شود، فقط همین که نرم باشد کافی است، در غیر این صورت نان، خشک می‌شود.