شناسایی گونه جدیدی از شیرها در اتیوپی

پژوهش‌های ژنتیکی جدید روی یک گروه ۲۰ تایی شیر در باغ‌وحش آدیس‌آبابا نشان می‌دهد که شیرهای موجود در این باغ‌وحش با سایر جمعیت‌های شناخته شده شیر در شرق و جنوب آفریقا متفاوت …

پژوهش‌های ژنتیکی جدید روی یک گروه ۲۰ تایی شیر در باغ‌وحش آدیس‌آبابا نشان می‌دهد که شیرهای موجود در این باغ‌وحش با سایر جمعیت‌های شناخته شده شیر در شرق و جنوب آفریقا متفاوت هستند.
دکتر مایکل هافریتر‌ از دانشگاه یورک در این‌باره می‌گوید: آزمایش DNA روی ۱۵ شیر این گروه نشان می‌دهد آنها از نظر ژنتیکی کاملا منحصر به‌فرد هستند. شیر اتیوپی، یال کاملا تیره و مشخصی دارد و از سایر شیرهای آفریقایی کوچک‌تر است. جمعیت شیرهای وحشی اتیوپی به چندصد فرد می‌رسد و شیرهای نر اتیوپی آخرین بازماندگان شیرهایی با یال قهوه‌ای تیره هستند. وی می‌افزاید: مقایسه ژنتیکی این شیرها با شیرهای موجود در سرنگتی در تانزانیا، در شرق آفریقا و شیرهای موجود در صحرای کالاهاری در جنوب غربی آفریقا یک جمعیت جداگانه از نظر ژنتیکی در اتیوپی را نشان می‌دهد و دانشمندان بسرعت یک برنامه تکثیر در اسارت برای این‌گونه به عنوان یک مخزن ژنتیکی جدید تدوین کردند. علاوه بر این، شیرها به مدیریت و حفاظت مشخص و فوری نیاز دارند.