راهنمای خرید موکت

خیلی از مردم، همه یا بخشی از کف خانه‌هایشان را با فرش یا موکت می‌پوشانند. اگر قصد خرید موکت دارید، توجه به نکات پی‌آمده ممکن است مفید باشد. ابتدا مشخص کنید موکت را برای چه جایی …

خیلی از مردم، همه یا بخشی از کف خانه‌هایشان را با فرش یا موکت می‌پوشانند. اگر قصد خرید موکت دارید، توجه به نکات پی‌آمده ممکن است مفید باشد.
ابتدا مشخص کنید موکت را برای چه جایی می‌خواهید، قرار است چقدر هزینه کنید و برای نظافت آن چقدر حوصله دارید.
موکت‌های قدیمی معروف به کبریتی، کفپوشی ارزان، اما کم‌پشت و حتی زبر با امکان شست‌وشوی سریع و راحت محسوب می‌شود.
موکت‌های مخمل اگر در جاهای پرتردد نصب شود، زودتر پاخورده و کوبیده می‌شود.
بافت‌های فشرده با پرزهای بلند برای اماکن پرتردد مناسب‌تر است.
موکت‌های بلندبافت با پرزهای بلند و نرم که انواع ساده و طرح‌دار دارد، برای نشستن نرم‌تر، برای قدم برداشتن راحت‌تر و برای جاهای سرد گرم‌تر است و برای کسانی که استعداد یا ابتلا به پادرد دارند، انتخابی خوب به‌شمار می‌رود؛ هرچند تمیز نگاه داشتن‌شان سخت‌تر است.
ریخته‌ریزها، بخصوص مو روی رنگ‌های روشن زودتر و بیشتر به چشم می‌آید. رنگ‌های تیره هم اثر نشستن غبار خاک را بیشتر نمایان می‌کند.
طرح‌های برجسته شکیل‌تر و زیباتر است، اما جاروکشی و تمیز نگه داشتن‌شان برخلاف موکت‌های تخت و کم‌پشت سخت‌تر است.
قبل از خرید، پشت موکت را نیز از نظر مواد یا گره بررسی کنید. هر چه گره‌ها نزدیک‌تر و تراکم و فشردگی بافت بیشتر باشد، استحکام موکت بیشتر است.
تقلب در برندهای مشهور بیشتر است. این اجناس را از نمایندگی بخرید تا جای کالای اصلی، جنس تقلبی با مواد نامرغوب نخریده باشید. حواستان باشد حتما مدت و معیار گارانتی و خدمات حین ضمانت را در نظر بگیرید.
خیابان سهروردی شمالی در پایتخت، یکی از اماکن خاص و به نوعی بورس فروش کفپوش و موکت به‌شمار می‌رود.
برای اطلاع از تنوع طرح، رنگ، جنس، بافت و نوع موکت با قیمت‌هایی معمولا قابل اطمینان‌تر از جاهای دیگر ابتدا سری به این منطقه بزنید (دقت کنید در دام شگردهای تبلیغاتی، زبان‌بازی، تخریب یا تمجید معدودی از فروشندگان نیفتید.)
هنگام نصب دقت کنید که جهت خواب همه قطعات به یک طرف باشد.
اگر فرزندانی در سنین کودکی دارید، موکتی بخرید که علاوه بر نرمی (برای افزایش ایمنی کودک در زمین خوردن)، غبار و پرزی کمتر داشته باشد و براحتی شسته شود (رشد و تولید مثل ریزموجودات و حشرات ذره‌بینی، مثل مایت و حیره میان پرزها باعث بروز آسم می‌شود.)
رنگ‌های شاد برای اتاق کودک بهتراست، اما آنها بنا به سنشان ریخت و پاش بیشتری دارند و به‌همین دلیل لکه‌ها روی موکت زودتر نمایان می‌شود (اگر جزو والدین کم‌تحمل و تنبل نباشید، همین کثیفی باعث شست‌وشوی زودتر موکت و افزایش سلامت کودک می‌شود.)
در طبقات بالای آپارتمان‌ها، موکت پرز بلند بخرید تا صدای جست‌وخیز کودکان و افتادن اشیا باعث شکایت مداوم همسایگان طبقه زیرین نشود. این صداها در طبقات زیر بلندتر و آزاردهنده‌تر به نظر می‌رسد.
اتاق‌های کوچک را با موکت‌های تکرنگ بپوشانید تا بزرگ‌تر جلوه کند، اما جلوه زیبایی برای اتاق‌های بزرگ با موکت‌های طرحداری بیشتر است که نقوش چند رنگ و متنوع دارد.