۵ دی ۱۳۸۲؛ درگذشت ایرج بسطامی

ایرج بسطامی در سال ۱۳۳۶ در شهرستان بم متولدشد. وی از پنج سالگی به خواندن آواز علاقه داشت و هر یک از اعضای خانواده از جد پدری گرفته تا پدر بزرگ و پدر در زمینه خواندن آواز و زدن سازهای …

ایرج بسطامی در سال ۱۳۳۶ در شهرستان بم متولدشد. وی از پنج سالگی به خواندن آواز علاقه داشت و هر یک از اعضای خانواده از جد پدری گرفته تا پدر بزرگ و پدر در زمینه خواندن آواز و زدن سازهای مختلف تجربه داشتند و ایرج نیز در کنار آنها با اصول موسیقی آشنا شد. سپس به فراگیری دستگاه‌های موسیقی نزد پدر خود پرداخت.
وی از سنین نوجوانی تحت تعلیم عموی خود یدالله بسطامی قرار گرفت که با سرپرستی وی گروهی با همکاری برادران بسطامی تشکیل شد که در رادیو و تلویزیون آن زمان و اردوهای رامسر اجرای برنامه داشتند. بعد از فوت یدالله بسطامی، ایرج برای فراگیری آواز و ردیف‌های آوازی نزد استاد شجریان آمد و به رغم مشکلات راه و مسافت زیاد، هفته ای یک بار به عشق فراگیری آواز از بم به تهران می آمد. بسطامی همزمان با وقوع انقلاب اتاقی در پامنار اجاره کرد تا بتواند بهتر از آموزه‌های استاد شجریان بهره ببرد. پس از آموختن آواز نزد محمدرضا شجریان وی نزد پرویز مشکاتیان، آهنگساز و نوازنده نامی سنتور رفت تا تلفیق شعر و موسیقی را نزدش بیاموزد. صدای اوج ایرج بسطامی تقریبا همتایی در میان آوازخوانان مرد پیدا نکرد. بعد از تعلیمات استاد شجریان نزد استاد مشکاتیان رفت و به فراگیری تلفیق شعر و موسیقی و ادامه ردیف‌های آوازی پرداخت. آلبوم موسم گل، ‌حاصل همکاری وی با محمدرضا درویشی که برخی از تصانیف قمر الملوک وزیری را باز خوانی کرد اوج صدای بسطامی را به نمایش گذاشت.
ایرج بسطامی نخستین آلبوم‌های خود را با پرویز مشکاتیان انتشار داد. وی با پرویز مشکاتیان ابتدا کنسرت افشاری مرکب را در تالار وحدت برگزار کرد و سپس آلبوم‌های افشاری مرکب (۱۳۶۹) مژده بهار(۱۳۷۰)،افق مهر(۱۳۷۱)، وطن من(۱۳۷۳ )، را با همکاری و آهنگسازی مشکاتیان عرضه عمومی کرد. بوی نوروز که حاصل همکاری گروه دستان و آهنگسازی محمد علی کیانی نژاد است از دیگر کارهای به یاد ماندنی موسیقی ایرانی است که بسطامی هم آواز آن را خواند. پس از این دوره بسطامی به همکاری با کیوان ساکت( آلبوم فسانه) وکوروش متین(سکوت) و حسین پیرنیا( تحریر خیال) پرداخت. آهنگ گلپونه‌های وحشی که بعد از مرگ بسطامی در بم، آوازه ای ملی یافت حاصل صدای بسطامی روی آهنگی از پیرنیا بود. ایرج بسطامی در سن ۴۰ سالگی به اوج فعالیت خود رسید و در طول ۱۴ سال فعالیت ۱۱ کاست ماندگار، به یادگار گذارد. او به دور از جنجالها و هیاهوهای هنری در شهرستان بم، سرپرستی خانواده برادر مرحومش را به عهده گرفت. این همراهی و سرپرستی تا زمان مرگ ادامه داشت به گونه ای که تمام اعضاء این خانواده (به جز خاطره، دختر برادر ایرج) همراه ایرج عروج کردند.
زنده یاد ایرج بسطامی در تمام مدت اقامتش در بم، کلاس‌های آواز خویش را برای جوانان محروم و مستعد کویر در شهرهای بم و کرمان، دایر نمود. تا این که در پنجم دی ماه ۱۳۸۲ به دنبال فاجعه دردناک زلزله بم صدایش خاموش گشت. روحش شاد و نام و یادش گرامی باد.