مسوولیت یک بنگاه‌‌ مسکن چیست؟

مشاوران‌املاک قبل از آنکه هر صبح وارد بنگاه شوند، باید روز قبل همه تحولات اقتصادی در حوزه اقتصاد کلان، بازارهای موازی همچون بورس و سکه و طلا و... و همچنین ریز وقایع بازار مسکن …

مشاوران‌املاک قبل از آنکه هر صبح وارد بنگاه شوند، باید روز قبل همه تحولات اقتصادی در حوزه اقتصاد کلان، بازارهای موازی همچون بورس و سکه و طلا و... و همچنین ریز وقایع بازار مسکن را از طریق رسانه‌ها مطالعه کنند و با تسلط کامل بر بازار، مشاوره به بازار را آغاز کنند.
مشاوران ‌املاک باید بیشتر از آنکه حرف بزنند و برای خریدار و فروشنده بلبل‌زبانی کنند، بلد باشند فکر کنند و از شرایط به نفع طرفین معامله استفاده کنند.
مشاوران ‌املاک باید ابتدا ذایقه و خواست و توان مالی طرف تقاضا را شناخته و سپس برای پاسخ به آن، مدیریت طرف عرضه را در دست بگیرند.
به عنوان مثال، اگر مشاوران‌املاک بدانند در کدام محله یا منطقه تهران خانه خالی وجود دارد، می‌توانند با شرح ماجرای احتکار صورت گرفته در محله برای طرف تقاضا، متقاضیان را نسبت به نخریدن مقطعی، متقاعد کنند. در این حالت، قیمت ملک در آن محله شروع به کاهش می‌کند و محتکران مسکن از آنجا که به امید افزایش قیمت از فروش دست کشیده‌اند، آینده بازار را پرریسک می‌بینند و خانه‌های خالی را به بازار عرضه می‌کنند.
شاید، این مثال برای عده‌ای یک فرضیه فوق‌العاده خوش‌‌بینانه و غیرقابل تحقق جلوه کند، اما اگر مشاوران‌املاک حساب شده مدیریت بازار را به دست بگیرند، می‌توانند بر تحولات منفی بازار مسلط شوند و به نفع خریدار گام بردارند.