فقیرترین و غنی ترین کشورهای جهان

طبق آمار بانك جهانی اختلاف درآمد سرانه بین كشورهای فقیر وغنی جهان در دهه های اخیر نه تنها كمتر نشده بلكه ژرفای آن مرتباً غیر قابل تصورتر می گردد. فقیرترین كشورجهان در سال ۲۰۰۳ …

طبق آمار بانك جهانی اختلاف درآمد سرانه بین كشورهای فقیر وغنی جهان در دهه های اخیر نه تنها كمتر نشده بلكه ژرفای آن مرتباً غیر قابل تصورتر می گردد.
فقیرترین كشورجهان در سال ۲۰۰۳ حبشه (اتیوپی ) با درآمد سرانه سالانه ۹۰دلار ! و غنی ترین كشور در این سال لوكزامبورگ با درآمد سرانه سالانه ۴۳۹۴۰ دلار یعنی بیش از ۴۸۸ برابر یا ۴۸۸۲۲ درصد حبشه می باشند .
درآمد سرانه سالانه ۲۰ كشور فقیر زیر ۳۰۰ دلار و درآمد سرانه سالانه ۲۰ كشور غنی بالای ۲۱۵۶۰ دلار بوده است . بدین ترتیب درآمد سرانه هیچیك از ۲۰ كشور فقیر از ۲/۸۲ سنت در روز تجاوز نمی‏كند.
با توجه به اینكه این اقلام ارقام میانگین ، یعنی با احتساب درآمد طبقات مرفه این كشورها می باشند، ملاحظه می گردد كه میلیونها انسان از درآمدی معادل حتی یك وعده غذا در روز نیز محروم بوده و بسیاری از آنان ، به خصوص كودكان و پیران ، در اثر گرسنگی دچار مرگ می گردند : و آنانی هم كه قادر به سدجو و تهیه قوت لایموتی باشند . به علت گرانی دارو ، قربانی بیماریهای بومی ، یا به علت عدم توانایی تهیه وسایل پیشگیری دچار ایدز شده ، دیگران را نیز مبتلا می سازند .
متاسفانه كشورهای ثروتمند حتی در دهه های گذشته نیز كه از وضع اقتصادی بهتری برخوردار بودند، هرگز اقدامی طرح ریزی شده و موثر در بهبود وضع اقتصادی این مناطق نکرده ، رقابتها و منافع سیاسی خود را بر انساندوستی ترجیح داده اند ، منجمله نباید فراموش كرد كه كشورهای فقیر ، همه مستعمره بوده و پس از استقلال نیز در حالت فقر و بدون هرگونه كمكی به حال خود واگذار شده اند .
جدول زیر نمودار درآمد سرانه سالانه غنی ترین و فقیرترین كشورهای جهان به دلار آمریكا در سال ۲۰۰۳ می باشند و متاسفانه آمارهای سال ۲۰۰۴ هنوز استخراج نشده است .( آمار از بانك جهانی )
●درآمد سرانه سالانه به دلار آمریکا
▪غنی ترین كشورها درآمد
ایتالیا ۲۱۵۶۰
استرالیا ۲۱۶۵۰
كانادا ۲۳۹۳۰
فرانسه ۲۴۷۷۰
آلمان ۲۵۲۵۰
هنگ كنگ ۲۵۴۳۰
بلژیك ۲۵۸۲۰
هلند ۲۶۳۱۰
اتریش ۲۶۷۲۰
ایرلند ۲۶۹۶۰
فنلاند ۲۷۰۲۰
انگلستان ۲۸۳۵۰
سوئد ۲۸۸۴۰
ایسلند ۳۰۸۱۰
دانمارك ۳۳۷۵۰
ژاپن ۳۴۵۱۰
ا. ام . آمریكا ۳۷۶۱۰
سوئیس ۳۹۸۸۰
نروژ ۴۳۳۵۰
لوكزامبورگ ۴۳۹۴۰
▪فقیر ترین كشورها درآمد
حبشه (اتیوپی) ۹۰
جمهوری دمكوراتیك كنگو) ۱۰۰
بوروندی ۱۰۰
لیبریا ۱۳۰
گینه ـ بیسائو ۱۴۰
سیرالئون ۱۵۰
مالاوی ۱۷۰
تاجیكستان ۱۹۰
اریتره ۱۹۰
نیجریه ۲۰۰
موزامبیك ۲۱۰
روآندا ۲۲۰
اوگاندا ۲۴۰
نپال ۲۴۰
چاد ۲۵۰
جمهوری آفریقای مركزی ۲۶۰
تانزانیا ۲۹۰
مالی ۲۹۰
ماداگاسكار ۲۹۰
بوركینافاسو ۳۰۰