سر بریده سیدالشهدا (ع) بر بوم نقاشی

مرتضی اسدی یکی از هنرمندان قدیمی حوزه هنری است که نقاشی‌های زیادی درباره واقعه عاشورا خلق کرده است. او دارای دکتری تاریخ هنر از دانشگاه سوربن پاریس، فوق‌لیسانس تصویرسازی …

مرتضی اسدی یکی از هنرمندان قدیمی حوزه هنری است که نقاشی‌های زیادی درباره واقعه عاشورا خلق کرده است. او دارای دکتری تاریخ هنر از دانشگاه سوربن پاریس، فوق‌لیسانس تصویرسازی و لیسانس نقاشی از دانشگاه تهران و دکتری پژوهش هنر از دانشگاه شاهد است. در میان آثاری که این نقاش درباره عاشورای ۶۱ هجری خلق کرده، خودش آخرین کاری را که حدود شش سال پیش خلق کرده بیش از همه دوست دارد. اسدی این تابلو را براساس شعرهای محتشم کاشانی خلق کرده است. این تابلوی بدون عنوان راجع به شهادت سیدالشهداست، اسدی برای خلق این تابلو که ابعادش ۱۵۰ در ۱۰۰ است، از اکریلیک استفاده کرده است.
او درباره این اثر که هم‌اکنون در فرهنگستان هنر نگهداری می‌شود، می‌گوید: «این تابلو را بر اساس شعرهای محتشم کاشانی که از بچگی با آن بزرگ شدم، کشیدم. چون پدر، پدربزرگ و همچنین پدر پدربزرگم همه تعزیه‌خوان بودند و هر سال در روزهای تاسوعا و عاشورا نذر داشتند تعزیه بخوانند. خودم هم مقاتل را خوانده بودم. همه اینها ایده کشیدن این تابلو را در من به وجود آورد.»
مرتضی اسدی در این تابلو لحظه بریدن سر اباعبدالله الحسین (ع) را کشیده است و برای این‌که این صحنه مخاطب را اذیت نکند، سر بریده را با مثلثی طلایی نقاشی کرده است. همچنین در این تابلو فضای گرد و خاک گرفته میدان جنگ دیده می‌شود و دو خورشید در آسمان وجود دارد.