طب‌ سوزنی در درمان عوارض سکته مغزی

بدون شک شما در بین اطرافیان خود بیمارانی را دیده‌اید که به علت سکته مغزی دچار فلج یا ناتوانی حرکتی شده‌اند و متاسفانه بسیاری از آنها این عوارض را تا پایان عمر به همراه دارند. سکته …

بدون شک شما در بین اطرافیان خود بیمارانی را دیده‌اید که به علت سکته مغزی دچار فلج یا ناتوانی حرکتی شده‌اند و متاسفانه بسیاری از آنها این عوارض را تا پایان عمر به همراه دارند.
سکته مغزی یکی از شایع‌ترین علل بروز ناتوانی‌های مختلف جسمی اعم از حسی و حرکتی است.
این عوارض نه‌تنها مشکلات زیادی را برای بیماران که معمولاً افراد مسن هستند، ایجاد می‌کند، چه بسا هزینه و مشکلات زیادی را به خانواده فرد و جامعه تحمیل می‌کند.
طب‌سوزنی یک درمان بسیار مؤثر برای بازتوانی عوارض مختلف پس از سکته مغزی از جمله فلج ناقص یا کامل یک نیمه از بدن، ناتوانی یا اختلال تکلم، اختلال بلع، اختلالات راه‌رفتن، افسردگی، دردهای مزمن، اختلالات دفع ادرار، اختلالات حسی و انقباضات عضلانی است و مطالعات مختلف و متعددی که توسط مراکز معتبر علمی و دانشگاهی کشورهای مختلف دنیا انجام شده، این مساله را به اثبات رسانده است.
یکی از عوارض شایع پس از سکته مغزی فلج ناقص یا کامل یک نیمه بدن به همراه اختلالات مختلف حسی و حرکتی است.
به عنوان مثال بیمار قادر به استفاده از دست خود نیست یا این که دچار اختلال در ایستادن یا راه‌رفتن است. در این موارد طب‌سوزنی با مکانیزم‌های مختلف می‌تواند به بهبود بیمار کمک کند:
ـ براساس فلسفه طب‌سنتی شرقی، طب‌سوزنی می‌تواند به برگرداندن توازن و سلامت ارگان‌های مختلف بدن کمک کرده و گردش خون اندام‌ها را بهبود بخشد.
ـ مطالعات مختلف طب‌مدرن نیز نشان می‌دهد تحریک بعضی نقاط خاص طب‌سوزنی، ضمن تحریک اعصاب و آزادشدن مواد شیمیایی از پایانه‌های عصبی می‌تواند به بهبود گردش خون و فعالیت قسمت آسیب‌دیده نیمکره مغزی مربوط کمک کند.
همچنین طب‌سوزنی می‌تواند در برگرداندن عملکرد طبیعی اعصاب محیطی مؤثر باشد.
نحوه درمان به این صورت است که سوزن‌های استریل و بسیار نازک مخصوصی بدون ایجاد درد در نقاط خاص طب‌سوزنی (Acupoint) روی اندام فرد بیمار برای مدت حدود ۲۰ دقیقه قرار داده می‌شود.
دوره درمان بر حسب شرایط بیمار متفاوت بوده و حدود ۱۵ ـ ۱۰ جلسه است، البته در مواردی نیاز به ادامه درمان برای مدت طولانی وجود دارد.
در مورد سایر مشکلات مانند اختلالات حسی، اختلالات بلع و تکلم، بی‌اختیاری ادراری، بی‌خوابی، درد مزمن و... نیز از همین روش با انتخاب نقاط متفاوت و بر حسب شرایط هر بیمار استفاده می‌شود.
یک دوره درمانی طب‌سوزنی به همراه ماساژ و فیزیوتراپی و در بعضی موارد داروهای گیاهی می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در بهبود وضع بیمار داشته باشد.
یکی دیگر از مشکلات شایع بیماران پس از سکته مغزی، افسردگی یا اختلالات حافظه است که طب‌سوزنی به همراه ترکیبات گیاه جینگکو می‌تواند برای درمان آن بسیار مؤثر باشد.
امروزه طب‌سوزنی از جمله طب‌سوزنی بدن و سر با یا بدون جریان الکتریسیته در درمان و بازتوانی عوارض مختلف پس از سکته مغزی جایگاه خاصی پیدا کرده است و اگر این درمان توسط پزشک منخصص طب‌سوزنی انجام شود، اثر بخش و بدون عوارض جانبی است.

دکتر امیرهومن کاظمی
متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی