نشانه‌های جنگل

اگر تا به حال یک‌بار برای گردش تفریح یا ورزش به جنگل رفته باشید، می‌دانید که می‌شود بسادگی در جنگل گم شد. کمی سرخوشانه قدم‌زدن و در عمق جنگل جلو رفتن کافی است تا دیگر نتوانید …

اگر تا به حال یک‌بار برای گردش تفریح یا ورزش به جنگل رفته باشید، می‌دانید که می‌شود بسادگی در جنگل گم شد.
کمی سرخوشانه قدم‌زدن و در عمق جنگل جلو رفتن کافی است تا دیگر نتوانید راه را پیدا کنید، چون در عمق جنگل همه چیز شبیه هم می‌شود.
درخت‌ها آنقدر شاخ و برگ دارند که نمی‌شود هیچ تفاوتی را بین‌شان پیدا کرد یا نشانه آشنایی برای پیدا‌کردن راه در بین‌شان دید. اما جنگل واقعا این‌طور نیست، در جنگل هم می‌شود راه را پیدا کرد. اگر نشانه‌های جنگل را بشناسیم، نشانه‌هایی که مخصوص محیط جنگل هستند.
این پوشش سبزرنگ که از زیرآوار برگ‌های پاییزی بیرون زده و بر تنه این درختان نشسته خزه است. خزه‌ها از قدیمی‌ترین گیاهان زمین هستند و ۱۲ هزار گونه از آنها در زمین می‌روید.
این گیاهان ابتدایی که حتی اندام گیاهان امروزی مثل ساقه و ریشه و برگ را هم ندارند، یکی از نشانه‌های جنگل هستند.
آنها برای حفظ رطوبت به طور گروهی می‌رویند و همان طور که در عکس دیده می‌شود در یک سمت درختان بیشتر از سمت دیگر روییده‌اند.
دلیل‌این مسأله رطوبت و البته یک نشانه خوب برای پیدا‌کردن راه در میان انبوه درختان است، اما این نشانه چیست؟ در نیمکره شمالی هرچه به مناطق شمالی تر برویم آفتاب مایل تر و از سمت جنوب می‌تابد بنابراین نیمه جنوبی تنه این درختان در همه سال زیر تابش مستقیم آفتاب است.
این تابش آفتاب خزه‌های محتاج رطوبت زیاد را در نیمه‌ای از درخت که به سمت جنوب است از بین می‌برد. همان‌طور که در عکس می‌بینید خزه‌ها در قسمت‌های نزدیک به زمین دور تا دور درخت را گرفته‌اند چون می‌توانند رطوبت را از خاک تامین کنند، اما در مناطق بالاتر ساقه درخت در نیمه رو به جنوب خشک شده‌اند بنابراین اگر در جنگل گم شدید، یادتان باشد آن سمت درختان که مهمان این گیاهان چند میلیون ساله هستند رو به شمال است و سمت خشک تنه درختان جنوب را نشان می‌دهد.
پس وقتی وارد جنگل می‌شوید یادتان باشد از کدام سمت وارد شدید و کافی است برای خروج در خلاف جهت ورودتان راه بروید.

علی رنجبران