بهر‌ه‌ها و ضررهای بوفون

دروازه‌بان ثابت و برتر فوتبال ایتالیا کیست؟ بدیهی است که او جان لوییجی بوفون باشد، مردی که پس از چند فقره ‌آسیب‌دیدگی مزمن شانه و کمر و چند مورد غیبت طولانی در سه، چهار سال …

دروازه‌بان ثابت و برتر فوتبال ایتالیا کیست؟ بدیهی است که او جان لوییجی بوفون باشد، مردی که پس از چند فقره ‌آسیب‌دیدگی مزمن شانه و کمر و چند مورد غیبت طولانی در سه، چهار سال اخیر، حالا دوباره شبیه ‌دوران اوجش شده و اگر یوونتوس فصل پیش بعد از چند سال رکود و دوری از عنوان قهرمانی «سری A»، اسکودتو را پس گرفت و امسال هم مدعی اول این رقابت‌هاست، یکی از دلایل اصلی آن نمایش‌های قدرتمندانه این مرد مقاوم و دو متری است که فاصله بسیار کمی تا سی و پنج ساله شدن دارد و در ۱۵ سال اخیر همواره از وی به عنوان یکی از سه دروازه‌بان برتر دنیا یاد شده و اینک نیز فقط ایکر کاسیاس اسپانیایی، پیترچک چکی، مانوئل نویر آلمانی و جو هارت انگلیسی به او نزدیک‌اند.
با این اوصاف سایر دروازه‌بان‌های ایتالیایی چکاره‌اند و دعوت‌شدن‌هایشان به اردوی ملی چه ثمری دارد‌؟ اگر این سوال را از چزاره پراندلی بپرسید، سرمربی تیم ملی ایتالیا می‌گوید روی سایر نفرات دعوت شده برای این پست هم حساب می‌کند و آینده را مال آنان می‌داند زیرا بوفون در خوش‌بینانه‌ترین حالت بیشتر از چهار، پنج سال دیگر در اردوی ملی نخواهد بود و به هر حال باید کفش‌ها را روزی بیاویزد. در حالی که مدتی است پراندلی از دعوت کریستین ابیاتی به دیدارهای تیم ملی ایتالیا پرهیز می‌کند و مایل است به سنگربانان جوان‌تر شانس بدهد. نام‌های چند سنگربان ۲۲ تا ۲۸ ساله ایتالیایی در اردوهای این کشور جلب نظر می‌کند. از آن جمله‌اند مورگان دو سانتیس، سالواتوره، سیریگو، امیلیانو ویویانو و فده‌ریکو مارکتی که این آخری بعد از درخشش فوق‌العاده‌اش طی تساوی بدون گل اخیر لاتزیو با یووه در سری A مورد توجه تازه‌ای قرار گرفته است.
چزاره پراندلی در طلیعه زمستان ۲۰۱۳ می‌گوید: «هنوز بوفون گزینه اول ماست و هر کسی هم جز من سرمربی ملی بود، همین‌طور می‌اندیشید و چطور می‌توان از کسی به جز او برای حفاظت از دروازه آتزوری سود جست؟ اما در کنار آن مجبوریم به دروازه‌بانان جوان‌تر هم میدان و مجال رشد بدهیم. در هر اردوی ملی این نفرات می‌توانند با تمرین با بوفون ورزیده‌تر شوند و به دلایل و رازهای توفیق وی بیشتر پی ببرند و این چیزی است که من همیشه از آنها خواسته‌ام. من بخصوص از برخی نمایش‌های مارکتی در این فصل لذت برده‌ام و در اردوی اخیر تیم ملی هم به او گفتم که ناامید نشود و به کارش ادامه بدهد و در آینده‌ای نزدیک نوبت او هم خواهد رسید. داشتن دروازه‌بانی در سطح اول جهان همچون بوفون در عین رسیدن بهره‌های قدرت او به تیم ملی این ایراد را هم دارد که جلوی پیشرفت ملی سایرین را می‌گیرد، ولی باعث می‌شود آنها تلاش کنند تا جای بوفون را بگیرند و همین مساله یک حسن بزرگ و همانی است که ما می‌خواهیم.»

ساکرنت
مترجم : وصال روحانی