آلوئه‌ورا یا شاخ‌بزی بخورید

آیا می‌توان گیاه آلوئه‌ورا را به صورت خوراکی مصرف کرد؟ اگر جواب مثبت است بفرمایید چطور. بله. از گیاه آلوئه‌ورا یا همان شاخ‌بزی فارسی می‌توان در چهار شکل استفاده کرد: بیشتر …

آیا می‌توان گیاه آلوئه‌ورا را به صورت خوراکی مصرف کرد؟ اگر جواب مثبت است بفرمایید چطور.
بله. از گیاه آلوئه‌ورا یا همان شاخ‌بزی فارسی می‌توان در چهار شکل استفاده کرد: بیشتر جلدی و موضعی، کمتر خوراکی، گاهی شیاف و برخی هم به عنوان شوینده از آن بهره می‌برند. برای استفاده به شکل موضعی و خوراکی این نکات را در نظر داشته باشید:
برگ گیاه را بدون فشار، زیر آب بشویید، آن را خشک کنید، درون کیسه‌ای پلاستیکی در یخچال نگهداری کنید تا هوای کمتری به آن برسد و فضای خنک یخچال به ماندگاری بیشتر آن کمک کند.
در هر بار استفاده به اندازه یک یا دو بند انگشت از عرض آن را با چاقو ببرید (بهتر است از انتهای پهن برگ شروع کنید). تکه کوچک و بریده شده را از پهنا و مجدداً طوری قاچ کنید که مقداری از ژل و پوست سبز در یک قسمت و مقداری از ژل و پوست در قسمت دیگر باقی بماند.
اگر قصد استفاده موضعی دارید، می‌توانید با انتهای کارد یا قاشق یا حتی ناخن خود، ژل نرم آن را بتراشید و با مالیدن به پوست و ماساژ و مالش بیشتر آن به خورد پوستتان بدهید.
اگر قصدتان استفاده خوراکی است، می‌توانید با چاقو ژل را همانند هندوانه یا خربزه از پوست سبزش جدا کنید یا با قاشق، آن را تراشیده و عصاره لزج آن را بخورید. دقت کنید ژل تازه و سبز رنگ و شفاف باشد و از مصرف خوراکی ژل قرمز شده پرهیز کنید.
ژل یا عصاره گیاه را برخی با مقداری آب ولرم نیز مخلوط می‌کنند؛ شما هر طور بیشتر میلتان می‌کشد مصرف کنید.
عصاره شاخ‌بزی گرچه دارای فواید بسیار و مواد معدنی مفید است، خاصیت ملین نیز دارد؛ بنابراین نباید در خوردنش زیاده‌روی کرد. در فواصل روزانه، به مقدار یک قاشق و نهایتا یک هفته از عصاره بخورید تا خاصیت مسهل یا مضر آن اذیتتان نکند.
خوردن گیاه شاخ‌بزی سبب تقویت معده و کبد می‌شود، ضد ویروس و قارچ و میکروب است. از زخم معده می‌کاهد و درمانگر مناسبی برای یبوست است.
می‌توان از آن کمپوت تهیه کرد.
اگر مزه ژل خوشایندتان نیست، اندکی نمک یا فلفل، یا حتی آب لیموترش را به شکل چاشنی و در حد تغییر مزه به آن اضافه کنید.
اگر مزه تلخی زیر زبانتان حس کردید، احتمالا ژل را خیلی از ته تراشیده‌اید و اندکی از مزه پوست به آن راه یافته. ضرری ندارد، ولی می‌توانید چند لحظه آن را در آب بگذارید تا تلخی برطرف شود.
ژل را با عسل و آبمیوه یا حتی با انواع سالاد هم می‌توان خورد، اما زیاده‌روی نکنید.
یادتان باشد زنان باردار از مصرف خوراکی آن منع شده‌اند، چون خطر سقط جنین، زایمان زودرس و مانند اینها دارد.
برخی مقداری از شیرابه برگ سبز آن را هم می‌خورند. پس از شستن برگ برای برطرف شدن آلودگی احتمالی، یک برش عمودی روی برگ گیاه بزنید، شیره آن خارج می‌شود؛ بفرمایید... نوش جانتان!



رشید حسام