تاثیر روغن زیتون بر پوست و مو

اغلب افراد با اثرات درمانی روغن زیتون کم و بیش آشنا هستند، اما از کاربردهای آن برای زیبایی و شادابی پوست کمتر شنیده‌اند. روغن زیتون مخلوطی از اسیداولئیک، اسیدلینولئیک و اسید …

اغلب افراد با اثرات درمانی روغن زیتون کم و بیش آشنا هستند، اما از کاربردهای آن برای زیبایی و شادابی پوست کمتر شنیده‌اند.
روغن زیتون مخلوطی از اسیداولئیک، اسیدلینولئیک و اسید پالمیتیک است. همچنین دارای فسفر و کلسیم فراوان بوده و سرشار از ویتامین E است. علاوه براین، به دلیل داشتن پلی‌فنول‌ها از آسیب‌های پوستی که ممکن است در مواجهه با نور خورشید ایجاد شود نیز جلوگیری می‌کند. مواد آنتی‌اکسیدان بخصوص ویتامین E موجود در روغن زیتون از ایجاد رادیکال‌های آزاد و فرآیند اکسیداسیون در سلول‌های پوستی و ایجاد سرطان‌های پوست جلوگیری و کمک می‌کند سلول‌های پوست انعطاف‌‌پذیری خود را حفظ کنند و عوارض پیری دیرتر ظاهر شود.
یکی از کاربردهای روغن زیتون به منظور سلامت و تقویت موی سر، ماساژدادن سر با آن است. ماساژ و استفاده از مواد موثر روی پوست سر نه‌تنها رشد مو را تسریع می‌کند، بلکه از مو محافظت و نگهداری کرده و از ریزش غیرمعمول مو می‌کاهد. به این منظور می‌توانید مقداری روغن زیتون (مقدار آن بستگی به حجم موی شما دارد) را گرم کنید. سپس آن را روی کف دستتان بریزید و موهایتان را با آن ماساژ دهید. اگر پوست سر شما خشک است، پوست سرتان را هم با روغن زیتون ماساژ دهید، اما اگر موها و پوست سرتان چرب است سعی کنید روغن زیتون را طوری به موهایتان بزنید که از پوست سر و ریشه موهایتان فاصله داشته باشد. آنقدر ادامه دهید تا همه موهایتان کاملا با روغن زیتون پوشیده شود. در ادامه موهایتان را با یک کلاه پلاستیکی بپوشانید و حدود ۳۰دقیقه در همین حالت استراحت کنید تا روغن زیتون کاملا جذب موهایتان شود و در انتها با شامپو موهایتان را خوب بشویید. ‌از روغن زیتون به عنوان تقویت‌کننده مژه‌ها و ابرو نیز می‌توانید استفاده کنید. هنگام خواب مقدار کمی روغن زیتون را به آرامی به ابرو، گوشه چشم‌ها، پلک‌ها و زیر چشم‌ها بمالید. دقت کنید روغن وارد چشم نشود.
استفاده از این روغن بعد از اصلاح ابرو نیز باعث تسکین التهاب ناشی از اصلاح می‌شود.
برای پاک‌کردن آرایش هم می‌توان از روغن زیتون استفاده کرد. یک گوش پاک‌کن بردارید و مقداری روغن زیتون به آن آغشته کنید و اطراف چشمتان را با آن پاک کنید. ‌‌همچنین شما می‌توانید از روغن زیتون برای براق شدن ناخن‌ها نیز استفاده کنید. روغن زیتون پوست اطراف ناخن و بستر ناخن‌های شما را مرطوب و نرم می‌کند.

وحید کیانپور
کارشناس ارشد گیاهان و مواد اولیه دارویی