دستگیره‌های دیجیتالی در خطوط حمل و نقل عمومی

اگرچه استفاده از سیستم‌های حمل و نقل عمومی می‌تواند نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی و آلودگی هوا داشته باشد، اما در ایران اغلب افراد به دلیل شلوغی بیشتر از حد، برنامه نداشتن منظم …

اگرچه استفاده از سیستم‌های حمل و نقل عمومی می‌تواند نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی و آلودگی هوا داشته باشد، اما در ایران اغلب افراد به دلیل شلوغی بیشتر از حد، برنامه نداشتن منظم و اجبار به معطلی بدون سرگرمی خاص در این وسایل علاقه چندان زیادی به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی ندارند.
بی‌شک اگر بتوان از راهکارهایی استفاده کرد که سیستم حمل و نقل عمومی را به یک سرگرمی مبدل سازد بر شمار مسافران خطوط حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو افزوده خواهد ‌شد. گروهی از محققان با این هدف طرحی جدید ارائه کرده‌اند. آنها معتقدند اگر دستگیره‌های ایمنی که مسافران برای حفظ تعادلشان هنگام حرکت قطار یا اتوبوس از آنها کمک می‌گیرند قابلیت پخش فیلم‌های ویدئویی سرگرم کننده را داشته باشد، مسافرانی که از خطوط حمل و نقل عمومی برای رسیدن به مقصد مورد نظرشان استفاده می‌کنند تنش کمتری را متحمل خواهند شد. علاوه بر این جوانان تشویق می‌شوند برای استفاده از این امکانات جای خود را به سالمندان یا کودکانی که در کنارشان ایستاده‌اند بدهند. انرژی مورد نیاز این نمایشگرهای کوچک که روی دستگیره‌ها نصب می‌شود از انرژی حرکتی وسیله نقلیه و همچنین انرژی کششی که فرد با گرفتن دستگیره به آن وارد می‌کند، تامین می‌شود. این نمایشگرها قابلیت اجرای بازی‌های ساده را که به حداقل حرکت نیاز داشته باشد نیز دارد. برای این‌که سرگرم شدن مسافران موجب حواس پرتی آنها و عبور از ایستگاه مقصد نشود، در نزدیکی هر ایستگاه پیام اطلاع‌رسانی روی صفحه نمایان می‌شود. آن گروه از مسافرانی که به استفاده از این امکانات علاقه‌ای ندارند می‌توانند آن را در وضع خاموش یا غیرفعال قرار دهند و از آن به عنوان یک دستگیره معمولی استفاده کنند.
قابلیت اتصال دستگیره‌های دیجیتالی به اینترنت این امکان را در اختیار مسافران قرار می‌دهد تا در حالی که داخل مترو یا اتوبوس هستند، گشتی در دنیای خبرها بزنند یا از آخرین پیش بینی وضع آب و هوا مطلع شوند. همچنین می‌توان برنامه‌های کاربردی نظیر مسیریاب‌ها را نیز روی آنها نصب و از امکانات متنوع این برنامه‌ها برای رسیدن به مقصد نهایی استفاده کرد. به نظر می‌رسد امکانات دنیای دیجیتال بتواند نقش مهمی در افزایش علاقه‌مندی مسافران به استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروهای شخصی داشته باشد.

منبع: gajitz