سوسمار البرزی

زندگی و چهره ماقبل تاریخی خزندگان از دوران بچگی برایم جذاب بوده است! بخصوص راسته سوسماران بیش از همه انواع خزندگان من را مقهور خودشان می‌کرده است. عکاسی از آنها برایم دلچسب …

زندگی و چهره ماقبل تاریخی خزندگان از دوران بچگی برایم جذاب بوده است! بخصوص راسته سوسماران بیش از همه انواع خزندگان من را مقهور خودشان می‌کرده است. عکاسی از آنها برایم دلچسب است و تاکنون برای دیدن و ثبت تصویرشان به نقاط مختلفی از کشورم ایران سفر کرده‌ام.
سوسمارها از نظر شکل و اندازه متنوع‌ترین خزندگان جدید در عالم به حساب می‌آیند، همچنین زیستگاه‌های متنوعی از زیر زمین گرفته تا ارتفاعات بلند و صعب‌العبور کوه‌ها را اشغال کرده‌اند. بیشتر سوسمارها تخمگذار هستند، اما گونه‌های زنده‌زا نیز در میان آنها دیده می‌شود. در فلات ایران‌زمین، هشت خانواده از زیرراسته سوسماران شناسایی شده‌ است که در قاب ایرانی قصد داریم تعدادی از جالب‌ترین گونه‌های آن را خدمت‌تان معرفی کنیم.
نمی‌دانم تا به حال به دشت لار واقع در دامنه کوه دماوند سفری داشته‌اید یا نه، بدون شک اگر شما هم مثل من آدم سر به زیری باشید حتما متوجه وفور مارمولک‌ها در این منطقه شده‌اید!
روی سطح جاده، روی تخته‌سنگ‌ها، کنار رودخانه، میان بوته‌ها و خلاصه هر کجا که قدم می‌گذارید، تعدادی از این میزبانان خوش‌خط و خال را می‌بینید.
اکثر سوسماران این منطقه از خانواده آگاماها و لاسرتا‌ها هستند، اما بیش از همه سوسمار البرزی است که همه جا به چشم می‌آید. این سوسمار ـ که از خانواده لاسرتاهاست ـ در طول روز دائم به دنبال غذا می‌گردد و بیشتر بندپایان و حتی نرم‌تنان غذای این خزنده را تشکیل می‌دهند.
بدن کشیده و فلس‌های صاف و دانه‌ای‌شکل این موجود زیبا به رنگ دارچینی یا زرد زیتونی با نوارهای خالدار حاشیه پهلوها، ظاهری جالب به این خزنده کوهستانی بخشیده است. طول بدن این سوسمار از نوک پوزه تا انتهای دم ۱۷ سانتی‌متر است، بسیار چابک بوده و یادم می‌آید برای گرفتن عکس نمای نزدیک از آن، حدود یک ساعت وقت صرف کردم!

احمد کریمی