وسط غذا آب بخوریم یا نخوریم؟

در ستون «آداب تغذیه» این شماره به بررسی عادت غذایی آقای فرشید الهی می‌پردازیم که در پیامکی که برای «سلامت» فرستاده‌اند، پرسیده‌اند: «من عادت دارم بین غذا، کمی آب یا نوشیدنی دیگری …

در ستون «آداب تغذیه» این شماره به بررسی عادت غذایی آقای فرشید الهی می‌پردازیم که در پیامکی که برای «سلامت» فرستاده‌اند، پرسیده‌اند: «من عادت دارم بین غذا، کمی آب یا نوشیدنی دیگری مانند دوغ و دلستر بنوشم. شنیده‌ام این کار درستی نیست اما اگر بین غذا آب نخورم، اصلا نمی‌توانم بیش از ۵-۴ لقمه غذا بخورم...
آیا نوشیدن آب در بین غذا تحت هر شرایطی اشکال دارد؟ اینکه چطور می‌توانم مشکلات احتمالی گوارشی ناشی از این عادت را به حداقل برسانم؟»
وقتی غذا می‌خوریم، اسید معده باید در حدی باشد که بتواند عمل هضم را خوب انجام دهد. اگر فردی عادت به نوشیدن آب در حین غذا خوردن داشته باشد، اسید معده‌اش رقیق و هضم غذا مختل می‌شود. افرادی که نمی‌توانند از نوشیدن آب بین غذا صرف‌نظر کنند، باید غذای خود را آنقدر خوب و زیاد بجوند تا باری که بر معده‌شان وارد می‌شود، کمی کاهش پیدا کند و عمل هضم غذا در بدن کمتر مختل شود.
البته بهتر است تا حد امکان همراه غذا و بلافاصله پس از صرف آن، آب یا نوشیدنی دیگری میل نشود.
برخی افراد معتقدند از حدود یک‌ونیم ساعت قبل تا یک‌ونیم ساعت بعد از غذا نباید آب و نوشیدنی دیگری مصرف کنند اما این تصور چندان علمی و منطقی نیست زیرا در هیچ کتاب و منبع علمی‌ای ذکر نشده است که دقیقا چقدر قبل تا دقیقا چقدر بعد از غذا نباید آب نوشید؛ یعنی ممکن است فردی عدم تحمل به مصرف نوشیدنی‌ها همراه غذا داشته باشد و با این کار در بدنش اختلال شدیدی در عمل هضم موادغذایی رخ دهد، اما فرد دیگری با نوشیدن آب در بین غذا یا کمی قبل و بعد آن دچار هیچ مشکلی نشود، بنابراین می‌توان گفت که این موضوع کمی فردی است و افراد می‌توانند با توجه به شرایط فیزیکی خود تصمیم بگیرند با چه فاصله‌ای از صرف غذا، آب و سایر نوشیدنی‌ها را مصرف کنند.

دکتر سعید حسینی
متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران