دلیل محبوبیت حماس

وقتی سری به گوشه و کنار نوار غزه بزنید، آنچه بیش از همه به چشم می‌آید پرچم‌های سبزرنگ جنبش حماس است که بر سر در ساختمان‌ها و اماکن نصب شده است. حضور این‌گونه نشانه‌ها و علائم …

وقتی سری به گوشه و کنار نوار غزه بزنید، آنچه بیش از همه به چشم می‌آید پرچم‌های سبزرنگ جنبش حماس است که بر سر در ساختمان‌ها و اماکن نصب شده است. حضور این‌گونه نشانه‌ها و علائم از حماس در اماکن مختلف شهر تائیدی بر میزان محبوبیت بالای این جنبش در میان توده مردم است. به عقیده تحلیلگران دلایل متعددی پیرامون میزان محبوبیت این جنبش در میان مردم وجود دارد. یکی از عوامل اصلی، مقاومت نیروهای این جنبش در مقابل حملات و تهدیدهای سران تل‌آویو است که آنها را در چشم فلسطینی‌ها به نماد مبارزه و مقاومت تبدیل کرده است.
اما در کنار عاملی همچون مقاومت، معروفیت و حسن شهرت حماس در فلسطین را می‌توان اقدامات رفاهی و خدمات اجتماعی ارائه شده از سوی آنها دانست. حماس از بدو تاسیس خود در سال ۱۹۸۷، اقدامات گسترده اجتماعی انجام داده است.
از جمله آنها می‌توان به ساخت مدارس و بیمارستان‌ها اشاره کرد. بخشی از بودجه سالانه تقریبا ۷۰ میلیون دلاری حماس صرف این اقدامات می‌شود که برخی از آنها عبارت است از: بسط شبکه خدمات اجتماعی، اجرای برنامه‌های آموزشی و رفاهی، تامین مدارس و یتیم‌خانه‌ها و مساجد، کلینیک‌های بهداشتی، مکان‌های اطعام فقرا و اماکن ورزشی. این اقدامات تا حدی است که یک دانشمند یهودی به‌نام «روون پاز» در این زمینه می‌گوید: «تقریبا ۹۰ درصد کار جنبش حماس در فعالیت‌های اجتماعی، رفاهی، فرهنگی و آموزشی خلاصه می‌شود.»
این جنبش کمک‌های مالی و بورسیه به دانشجویانی می‌دهد که خواهان ادامه تحصیل در عربستان یا غرب هستند.
افزون بر این، حماس خدمات بهداشتی و درمان پزشکی ارزان یا رایگان را به مردم ارائه می‌دهد. این گروه همچنین موسسه‌های خیریه اسلامی، بانک و کتابخانه‌های فراوانی دارد و تعدادی مراکز آموزشی مختص زنان نیز ساخته است. همچنین توانسته است در زمینه ساخت کودکستان‌ها و شیرخوارگاه‌ها فعالیت‌هایی انجام دهد و مدارس مذهبی را تاسیس کند که غذای رایگان به کودکان می‌دهند.
یکی از این سازمان‌ها، سازمان خیریه السلامه است که در سراسر غزه به بیمارستان‌ها سرکشی می‌کند تا به زخمی‌های ناشی از حملات اسرائیل کمک کند. ماموریت دیگر السلامه توزیع بسته‌های حاوی محصولات مورد نیاز اولیه بین خانواده‌های فلسطینی است. محمد الکتیب رئیس بخش بهداشت انجمن سلامه در این زمینه اظهار می‌دارد: ما به‌وضع هر فردی که در چارچوب درگیری‌های بین ما و اسرائیلی‌ها زخمی شده باشد، تا زمان بهبودش رسیدگی می‌کنیم تا وی بتواند به زندگی عادی بازگردد.
همچنین بنا به گفته الکتیب، اگر فردی از شهروندان غزه در اثر حمله صهیونیست‌ها به شهادت برسد، این سازمان هزینه برگزاری تمام مراسم ختم وی را بر عهده خواهد گرفت.
در واقع، با فراهم‌آوردن این اقدامات و فعالیت‌هاست که حماس موفق شده در میان مردم محبوبیت کسب کرده و وفاداری سیاسی مردم را به دست آورد.

حسین خلیلی