شیخ احمد یاسین

شیخ احمد یاسین سال ۱۹۳۶ در روستای الجوره از توابع المجدل در نزدیکی عسقلان دیده به جهان گشود. هنگام سپری کردن دوران دبیرستان بود که جماعت اخوان المسلمین نظر شیخ احمد را به خود …

شیخ احمد یاسین سال ۱۹۳۶ در روستای الجوره از توابع المجدل در نزدیکی عسقلان دیده به جهان گشود. هنگام سپری کردن دوران دبیرستان بود که جماعت اخوان المسلمین نظر شیخ احمد را به خود جلب کرد و همین امر مقدمه‌ای شد تا وی در سال ۱۹۵۵ با این جماعت بیعت کند. شیخ یاسین سال ۱۹۶۰ در حال انجام برخی تمرین‌های ورزشی فلج شد و به رغم این حادثه، دست از تعلیم و آموزش نکشید.
شیخ یاسین در سال ۱۹۶۵و درست زمانی که جماعت اخوان‌المسلمین در مصر و نوار غزه بشدت مورد حمله قرار گرفته بود، چند بار بازداشت شد. سال ۱۹۶۸ بود که وی به عنوان رهبر جنبش اخوان در فلسطین انتخاب شد. پس از مدتی وی در اندیشه فعالیت‌های نظامی افتاد و عنوان کرد هنگامی که جنبش ما مسلح شود، فعالیت‌های نظامی را آغاز خواهیم کرد. پس از آن بود که بازداشت‌های بلند مدت شیخ آغاز شد. اشغالگران صهیونیست او را در سال ۱۹۸۲ بازداشت و به ۱۳ سال حبس محکوم کردند. اما طولی نکشید که شیخ در جریان قرارداد مبادله اسرا در سال ۱۹۸۴ آزاد شد.
شاید مهم‌ترین بخش زندگی شیخ احمد در چهاردهم دسامبر ۱۹۸۷ رقم خورد که وی همراه تنی چند از دوستانش، جنبش مقاومت اسلامی حماس را تاسیس کردند. هفدهم ژوئن ۱۹۸۹ روزی بود که شیخ یاسین در نوار غزه برای چهارمین بار به دست صهیونیست‌های غاصب بازداشت و این بار به حبس ابد و ۱۵ سال زندان محکوم شد. اما این حکم نیز چندان دوام نداشت، چرا که در سال ۱۹۹۷ و پس از ترور نافرجام خالد مشعل در اردن و در جریان مبادله اسرا، برای درمان رهسپار این کشور شد. شیخ یاسین که به «شیخ انتفاضه» شهرت داشت در یک روز تاریخی در ششم اکتبر ۱۹۹۷ در حالی به نوار غزه بازگشت که ده‌ها هزار نفر از مردم فلسطین به استقبال وی آمده بودند. شیخ احمد یاسین در ادامه حیات خود انتفاضه الاقصی را نیز تا بیرون راندن اشغالگران از نوار غزه رهبری کرد و سرانجام روز بیست‌ودوم مارس ۲۰۰۴ پس از ادای نماز صبح در حمله هوایی بالگردهای نظامی اشغالگران صهیونیست به شهادت رسید. پیش از این نیز اشغالگران یک بار شیخ احمد یاسین را در سپتامبر ۲۰۰۳ مورد هدف قرار داده بودند.