آشنایی با اصطلاحات موبایل

سال‌هاست از گوشی موبایل استفاده می‌کنید و انتظارتان از گوشی هم فقط این است که ارسال و دریافت پیام و صدایتان خوب باشد؛ حالا گوشی شما دوربین و رادیویی هم داشته باشد یا نه اما …

سال‌هاست از گوشی موبایل استفاده می‌کنید و انتظارتان از گوشی هم فقط این است که ارسال و دریافت پیام و صدایتان خوب باشد؛ حالا گوشی شما دوربین و رادیویی هم داشته باشد یا نه اما گهگاه کلمات یا اصطلاحاتی در این زمینه می‌شنوید که هیچ سر در نمی‌آورید چه هستند و به چه کار می‌آیند.
با برخی از اصطلاحات موبایل آشنا شوید:
سیستم عامل: OS محیطی است که برنامه‌های متفاوت گوشی روی آن اجرا و نمایش داده می‌شود. سیمبیان، اندروید و... از سیستم‌های عامل معروفند. اندروید اکنون گسترش زیادی پیدا کرده و از جمله سیستم‌های عامل اکثر گوشی‌های جدید است که امکان دسترسی به بسیاری کارکردها را سهل می‌کند.
جاوا: Java یک نوع زبان برنامه‌نویسی است که اجازه می‌دهد برنامه‌هایی روی گوشی اجرا شود تا شما بتوانید کارهایی مثل خواندن کتاب، گوش دادن به موسیقی، اجرای بازی و مانند آنها را براحتی انجام دهید. بهتر است گوشی از جاوا پشتیبانی کند.
بلوتوث: Bluetooth نوعی شبکه بیسیم برای ارسال و دریافت فایل‌ها و داده‌های صوتی، تصویری و متنی است. تکنولوژی قدیمی‌تر بیسیم، اینفرارد بود که کم‌کم بلوتوث دارد جای آن را می‌گیرد.
شماره سریال گوشی: IMEI شماره‌ای است که به هر گوشی اختصاص داده شده تا هنگام فقدان براحتی پیدا شود یا زمان خرید متوجه اصل یا قاچاق بودن آن شوید.
چندرسانه‌ای: MMS نوعی ساختار توسعه‌یافته از SMS یا همان پیامک نوشتاری است با این تفاوت که از طریق آن می‌توان کلیپ‌های کوتاه ویدئویی، عکس و مانند آن را هم ارسال یا دریافت کرد.
ناوبری: GPS سیستمی است که اگر گوشی شما از آن پشتیبانی کند می‌توانید از طریق ماهواره محل و موقعیت دقیق خود یا در اصل، گوشی را روی نقشه تشخیص دهید و از این راه، مسیرهای حرکت را ردیابی کنید.
جی‌پی‌آراس: GPRS شیوه‌ای بیسیم برای تبادل ارتباط پرسرعت اینترنتی و اطلاعاتی از طریق اپراتور سیمکارت است که حین استفاده از اینترنت و ارتباط و انتقال بسته‌های دیتا، امکان برقراری تماس و پیشگیری از اشغال خط را نیز فراهم می‌کند.
وپ: WAP امکان وصل شدن به اینترنت را از طریق گوشی موبایل فراهم می‌کند.
وایفای: WiFi امکان وصل شدن به مودم‌های خانگی یا شرکتی را برای اتصال به اینترنت از طریق گوشی فراهم می‌کند.
باتری پلیمر لیتیوم:Li-Po یکی از تکنولوژی‌های جدید در صنعت باتری‌سازی است که احتمالا کم‌کم جانشین باتری‌های یون‌لیتیوم کنونی با علامت Li-lon خواهد شد. باتری‌های قدیمی نیکل کادیوم با علامت NiCd و نیکل مولییدن با علامت NiMH معایب بسیاری چون سنگینی و ماندگاری کم شارژ داشتند و پس از دو یا سه سال ناکارآمد بودند.

رشید حسام