ناصرخسرو: همه چیز!

گویا ناصرخسرو قبادیانی با گردآوردن هر چیزی از گوشه و کنار جهان در این بخش شهر و گذرگاه‌های اطرافش خصلت و شهرت جهانگردی خود را به آن بخشیده است! خیابان ناصرخسرو که در شرق توپخانه …

گویا ناصرخسرو قبادیانی با گردآوردن هر چیزی از گوشه و کنار جهان در این بخش شهر و گذرگاه‌های اطرافش خصلت و شهرت جهانگردی خود را به آن بخشیده است! خیابان ناصرخسرو که در شرق توپخانه و چسبیده به خیابان امیرکبیر تا بازار ادامه یافته، افزون بر آن‌که جزو قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران است، یکی از معروف‌ترین گذرگاه‌های فروش اجناس و کالاهای گوناگون نیز به شمار می‌رود.
قدیمی‌ترها می‌گفتند در خیابان ناصرخسرو و کوچه‌ها و خیابان‌های اطرافش از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود! لوازم عکاسی، بورس وسایل و تجهیزات پزشکی و بهداشتی، کتابفروشی‌ها بخصوص کتب مذهبی، مواد صنعتی و شیمیایی، مراکز فروش لوازم بهداشتی و آرایشی، پوشاک و... اما شهرت بسیار آن به محل فروش داروهای کمیاب و قاچاق است. در کنار و گوشه‌اش هم با آن‌که بسیاری از انبارهای ذخیره مواد سمی، محترقه، شیمیایی و مانند آن به جاهایی خارج از مرکز شهر منتقل شده‌اند، هنوز می‌توان از دفترها و فروشگاه‌های عرضه این کالاها یا حتی محل انبار آنها نشان یافت.
کوچه مروی و کوچه خدابنده‌لو نیز که از قدیم در شمار اماکن معروف خرید محسوب می‌شده‌اند در مجاورت همین خیابان واقع شده‌اند. در کوچه مروی بیشتر پوشاک و بخصوص عتیقه‌جات و اجناس آنتیک عرضه می‌شود. به موازات خیابان ناصر خسرو، درست در ضلع جنوبی توپخانه خیابان باب همایون هم واقع شده که قدمتی همپای خیابان ناصر خسرو دارد و در ذهن قدیمی‌ترها به خیابان دولت یا دالان بهشت معروف است. بیشتر فروشگاه‌های عرضه پیراهن و کت‌وشلوار در این راسته قرار دارند و یکی از دلایل مراجعه بسیاری از خریداران به آنجا، امکان خرید و تهیه پوشاکی از این دست با قیمتی ارزان‌تر است.