تنوع و بورس: خیابان جمهوری

سراسر خیابان جمهوری از نزدیکی‌های خیابان ولیعصر تا خود میدان بهارستان با انواع و اقسام بورس‌های خاص، پاساژها، مجتمع‌ها، مراکز خرید و حتی مغازه‌های تک و ویژه فروش کالایی …

سراسر خیابان جمهوری از نزدیکی‌های خیابان ولیعصر تا خود میدان بهارستان با انواع و اقسام بورس‌های خاص، پاساژها، مجتمع‌ها، مراکز خرید و حتی مغازه‌های تک و ویژه فروش کالایی خاص، روزانه انواع و اقسام خریداران را به سوی خود می‌کشد. بخشی از بورس لوازم صوتی و تصویری، بخشی از بورس موبایل و تلفن، بورس لوازم آرایشی و بهداشتی، مزون‌ها و پوشاک (از بچگانه تا بزرگسال، از راحتی و خانگی تا رسمی و مهمانی)، کیف و کفش، کارت‌های عروسی و عزا، نمایندگی عرضه محصولات خارجی یا داخلی، تعمیرات و... همه و همه در دل این خیابان یکطرفه غربی ـ شرقی قرار دارند.
نبش ولیعصر، پاساژهای متعددی است که اغلب فروشندگانش، در کار تولید و عرضه پوشاکند. از کشباف و تریکو بگیر تا لباس‌عروس و کت و شلوار دامادی، مشخصه انبوهی ارزانی است و مشخصه معدودی کلاس! اینسوتر، عرضه‌کنندگان کالاهای دیجیتال رخ می‌نمایند. در تقاطع حافظ، فروشندگان لوازم صوتی و تصویری اکثریت دارند و با مرزی غیرقابل مشخص، فروشندگان تلفن، بخصوص تلفن‌های همراه همسایه آنها شده‌اند که چسبیده به تقاطع حافظ در پاساژ علاءالدین دیگر طبقات متعدد را گرفته‌اند و از فروش گوشی و تجهیزات تا تعمیر و معاوضه را پیشه خود کرده‌اند. هر چه به بهارستان نزدیک‌تر شوی محصولات دیجیتال، تکنولوژی و مدرنیته رخت برمی‌بندد و دست و پای کیف و کفش و کاغذ و خرده‌ریز آشپزخانه و صنایع‌دستی خودنمایی می‌کند.
خیابان‌های متعدد و کوچه‌های بسیار و متصل به این خیابان نیز محل فروش برخی کالاهای دیگر مانند لوازم موسیقی، هود و گاز و لوازم توکار آشپزخانه، دوربین مداربسته و... است. شاید به همین دلیل است که بعضی‌ها معتقدند برای هر نوع خریدی اول باید یک سر به خیابان جمهوری رفت و از اول تا انتهایش را دید زد!