کودک را با شیرمادر بیمه کنید

شیر مادر، کودک را مصون نگه می‌دارد معمولا مادران شاغل ترجیح می‌دهند در ساعاتی که حضور ندارند، فرزندشان شیرخشک و زمانی که در کنار فرزندشان هستند، کودک شیر مادر بخورد تا نیازهای …

شیر مادر، کودک را مصون نگه می‌دارد
معمولا مادران شاغل ترجیح می‌دهند در ساعاتی که حضور ندارند، فرزندشان شیرخشک و زمانی که در کنار فرزندشان هستند، کودک شیر مادر بخورد تا نیازهای تغذیه‌ای او تامین شود. گاهی نیز شیر مادر برای کودک کافی نیست که در این صورت کودک باید به عنوان غذای مکمل شیر خشک بخورد. در این شرایط توصیه می‌شود، فقط یک نوع شیر خشک برای کودک انتخاب شود. علاوه بر این، حتی اگر شیر مادر دوشیده و از طریق بطری به کودک داده می‌شود، تنها یک نوع سرشیشه باید برای کودک در نظر گرفته شود و سرشیشه‌ای که برای شیر خشک انتخاب می‌شود، نباید با این سرشیشه متفاوت باشد تا کودک بدخلقی نکند. البته باید توجه داشت به‌‌رغم فوایدی که شیر مادر دارد، معمولا نوزادانی که فقط شیر مادر می‌خورند، دچار کمبود ویتامین Dمی‌شوند و بهتر است از مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین D استفاده کنند. تغذیه با شیرخشک می‌تواند ویتامین D مورد نیاز بدن کودک را تامین کند. به گفته متخصصان، کافی نبودن شیر مادر نباید دلیل قابل قبولی برای محروم‌ساختن کودک از شیر مادر باشد. شیر مادر تضمین‌کننده مصونیت کودک در برابر بیماری‌هاست. در شیر مادر بیش از ۳۰۰ ماده ضد بیماری‌های مختلف وجود دارد و از این رو احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند اسهال، آسم، آلرژی، اگزما و حتی سرماخوردگی در کودکانی که شیر مادر می‌خورند، بمراتب بسیار کمتر است. اگر شیر مادر برای سیرشدن کودک کافی نباشد، می‌توان از شیرخشک‌های حاوی آهن به‌عنوان مکمل غذایی مناسب کودک استفاده کرد. با توجه به این‌که مکانیسم مکیدن شیر از سینه مادر و شیشه متفاوت است، ممکن است کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کرده، پس از این‌که خوردن شیر خشک با شیشه را تجربه کند، دیگر علاقه‌ای به خوردن شیر مادر نشان ندهد. تا زمانی که از این نظر مشکلی برای کودک ایجاد نشود تغذیه توام شیر مادر و شیر خشک محدودیتی در روند رشد و سلامت جسمانی کودک ایجاد نمی‌کند.
علاوه براین باید این نکته را مورد توجه قرار داد که با توجه به نظر پزشک معالج کودک، از چهار تا شش ماهگی بتدریج مواد غذایی دیگری نیز در برنامه غذایی کودک گنجانده می‌شود که می‌تواند تا حدی کمبود شیر مادر را جبران کند و شاید در این صورت، کودک حتی نیاز به شیر خشک هم نداشته باشد.

دکتر نیلوفر توکلی