درباره دستور ساخت نوشابه کوکاکولا و شیوه خاص نگهداری آن

مزه‌اش با بقیه فرق می‌کند. این اصطلاحی است که بسیاری از افراد ماهر در نوشابه‌خوردن! بعد از نوشیدن انواع خاصی از این خوراکی می‌گویند. جواب مساله را باید در فرمول و مواد ترکیبی …

مزه‌اش با بقیه فرق می‌کند. این اصطلاحی است که بسیاری از افراد ماهر در نوشابه‌خوردن! بعد از نوشیدن انواع خاصی از این خوراکی می‌گویند. جواب مساله را باید در فرمول و مواد ترکیبی هر نوشابه سنجید که آنچه باعث تغییر است در اینجا نهفته است.
جان پم برتون، نام شیمیدانی است که ۱۳۶ سال قبل در ایالات متحده، فرمول نوشابه کوکاکولا را اختراع کرد. او فرمول را در جایی ننوشت، بلکه آن را فقط به گروه کوچکی از اطرافیانش منتقل کرد. سال ۱۸۹۱ بود که آسا کندلر، با پرداخت تمام حقوق تجاری فرمول، تنها دارنده آن شد. صد سال بعد ارنست وودروف، کارخانه را به همراه همین فرمول از کندلر خرید. وودروف برای این‌که بتواند از بانک وام بگیرد؛ فرمول را به صورت مکتوب درآورد و آن را در رهن بانک ضمانت آمریکا گذاشت. سال ۱۹۲۵ بود که فرمول از رهن بانک خارج شد ولی این بار به بانک دیگری رفت. بانک اعتماد شرکتی ـ ‌یا بانک سان‌تراست فعلی ـ فرمول را تا سال ۲۰۱۱ نگهداری کرد. در این سال بود که شرکت تصمیم گرفت فرمول را به نزد خود در آتلانتا بیاورد و در نمایشگاه دائمی کوکاکولا نگهداری کند.
فرمول کوکاکولا به موضوع یک دعوای تجاری جالب هم توجه شده است. در سال ۱۹۷۷ دولت هند بنا داشت با استناد به قانون تجاری خود کوکاکولا را وادار کند که فرمول تجاری خود را افشا کند. کوکاکولا چنین کاری نکرد و حاضر شد از هند برود. رفتن کوکا، رفتن پپسی را هم در پی داشت. ۱۶ سال بعد، وقتی هند قانون آزادسازی را تصویب کرد این محدودیت‌های تجاری هم برداشته شد و کوکا و پپسی دوباره به هند بازگشتند. نکته جالب‌تر دیگر تولید نوشابه‌ای با نام open source cola است. فرمول این نوشابه در واکنش به سری‌بودن فرمول کوکاکولای اصل، به طور عمومی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و مرتب نیز به‌روزرسانی می‌شود تا به فرمول اصلی نزدیک شود.
در اینجا پاسخ یک سوال مانده است. شرکت‌های ایرانی یا به طور کلی محلی تولیدکننده این نوشابه‌ها آیا به فرمول دست یافته‌اند یا خیر؟ پاسخ مطمئنا منفی خواهد بود. پپسی و کوکاکولا عصاره خود را در اختیار این تولیدکنندگان قرار می‌دهند. آنچه مهم است نه داشتن این عصاره که داشتن فرمول عصاره است.
جالب است بدانید در ایران هم فردی به نام فرخ سودمند به این کار (فرمول نوشابه) مشغول بود و حاصل تجربیات و پژوهش‌های خود را در تاسیس شرکت صنایع غذایی ایران در شهر نوشهر به منصه ظهور رساند. این شرکت اکنون نیز به ساخت عصاره‌های مختلف برای صنایع نوشابه‌سازی مشغول است.