اسرار خوراکی ها

● ماش ماش، در برنامه غذایی روزانه، جزومهم ترین منابع تامین پروتئین گیاهی است و ارزش تغذیه ای بسیار بالایی دارد. میزان اسیدفولیک ماش بسیار بالاست ماش برای پیشگیری از بیماری …

● ماش
ماش، در برنامه غذایی روزانه، جزومهم ترین منابع تامین پروتئین گیاهی است و ارزش تغذیه ای بسیار بالایی دارد.
میزان اسیدفولیک ماش بسیار بالاست
ماش برای پیشگیری از بیماری های قلبی -عروقی بسیار مفید است.
- پتاسیم ماش نیز فراوان است؛ومصرفش به افراد مبتلا به پرفشاری خون توصیه می شود. ماش از نظر منگنز و سلنیوم که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند نیز غنی است و خوردن آن موجب پیشگیری از بیماری های مزمن می شود.
- این ماده غذایی کاهش دهنده قند و چربی خون است
ماش برای درمان اسهال نیز مفید است؛ضمن اینکه زودهضم هم هست و از آنجا که ماده غذایی متعادلی است، مصرفش به دیابتی ها هم توصیه می شود. البته بهتر است که این ماده غذایی به صورت جوانه مصرف شود.
یادتان باشد که استفاده از آن به این شکل خواص ماش را چند برابر می کند زیرا فرآیند جوانه زدن باعث می شود همه مواد مغذی به خصوص آهن در دسترس افزایش یابد پس برای مبتلایان به کم خونی بسیار مفید است. مصرف ماش هیچ گونه ممنوعیتی برای هیچ کس ندارد اما کسانی که اسیداوریک یا نقرس دارند، باید موادغذایی پروتئین داری را که پورین گیاهی دارند، محدود کنند. البته ترکیبات پورینی در ماش نسبتا کم است و لازم نیست این افراد نیز ماش را از برنامه غذایی خود کاملا حذف کنند؛ بلکه تنها محدودیت به خرج دادن در مصرف آن کفایت می کند.


● بادام
بادام ها حاوی مقادیر قابل توجهی از نوعی اسیدآمینه موسوم به آرجینین هستند که این اسید آمینه در آرام کردن عروق خونی و تقویت جریان خون موثر است. همچنین سایر مواد خوراکی حاوی این اسید آمینه سودمند شامل نخودفرنگی، ماهی آزاد و گندم هستند.
چربی موجود در بادام از جنس همان چربی است که درروغن زیتون یافت می شود و به همین خاطر برای سلامت قلب مفید است.
- بادام می تواند میزان کلسترول بد خون را پایین آورده و خطر بروز امراض قلبی را کاهش دهد.
-بادام همچنین برای درمان زخم روده، مثانه و اسهال مفید بوده و بادام بو داده برای تقویت معده موثر است.
-بادام بسیار بیشتر از جو یا حتی اسفناج، ذخیره منیزیم دارد.
بادام در واقع یک منبع غذایی پرچرب است که برخلاف دیگر غذاهای چرب نه تنها برای سلامتی خطری ندارد، بلکه آن را تضمین می کند. بادام دارای منیزیم و پتاسیم است.هنگامی که به مقدار کافی منیزیم در بدن باشد در خون جریان می یابد و اکسیژن و مواد مغذی را سریع تر حمل می کند و از افزایش ضربان قلب پیشگیری می کند. این گیاهان در داروهای شیمی درمانی و داروهای قدیمی استفاده می شود. این گیاهان مفید از عود بیماری نیز پیشگیری می کند.


● دارچین
- دارچین کلیه را گرم می کند، ضعف کمر و پاها را از بین می برد وکم خونی را درمان می کند .
-دارچین بهترین دارو برای دردهای عضلانی است
-از تشکیل لخته های خونی جلوگیری می کند و دارای خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی است.
میزان مصرف: روزانه یک چهارم تا نصف قاشق چایخوری معادل ۱الی ۲ میلی گرم کافی است تا میزان تری گلیسیرید و کلسترول خونتان ۱۲ الی ۳۰ درصد کاهش یابد.