سقف خانه‌تان چکه نکند

با نزدیک شدن به ماه‌های آخر پاییز و اوج گرفتن بارندگی و سرما، کسانی که دیر به فکر عایقکاری بام‌های منازل و دیگر اماکن افتاده‌اند نیز دست به کار می‌شوند تا شاهد نم، رطوبت یا …

با نزدیک شدن به ماه‌های آخر پاییز و اوج گرفتن بارندگی و سرما، کسانی که دیر به فکر عایقکاری بام‌های منازل و دیگر اماکن افتاده‌اند نیز دست به کار می‌شوند تا شاهد نم، رطوبت یا چکه در فصل سرد نباشند.
یکی از متداول‌ترین عایقکاری‌های بام (غیر از طریقه سنتی آسفالت که دیگر جزو روش‌های منسوخ، بدون صرفه و دشوار است)، استفاده از قیرگونی است.
آگاهی‌های ذیل ممکن است برای افزایش اطلاع همگان، بخصوص کسانی مفید باشد که سراغ عایقکاری بام با قیرگونی می‌روند:
گونی مورد استفاده برای عایقکاری در برابر نم و رطوبت سه طبقه‌بندی دارد: درجه یک، دو، و سه.
گونی مرغوب، بافتی ریز دارد و باید بدون چین و چروک، سالم و نو باشد.
اگر یک متر مربع از آن را وزن کنید حدودا ۳۸۰ گرم است.
قیر دو نوع است: قیرهایی با علامت اختصاری AC که با اعدادی حاکی از درجه نفوذپذیری مشخص می‌شود؛ قیرهای موسوم به هواده که با علامت اختصاری R متمایز می‌شود.
قیر از نظر برخی صرفه اقتصادی و چسبندگی کمابیش مناسبی دارد؛ در برابر نفوذ آب و رطوبت نیز تا حد زیادی مقاومت می‌کند و به همین دلیل استفاده از آن متداول است.
قیر در مقابل فشار، حرارت و حلال‌ها تغییر شکل می‌دهد و در دمای زیاد قابل اشتعال است. گذر زمان سبب پوسیدگی آن می‌شود.
احتمال پارگی و نشتی در ساختمان زیاد است. ترمیم محل پاره یا طبله شده دشوار است. ترمیم‌های پیاپی مسبب هزینه بیشتر است.
برای قیرگونی ساختمان، راهی جز آلوده‌سازی هوا و محیط زیست را پیش روی انسان نمی‌گذارد. ضخامت لایه‌های قیر را نمی‌توان بدرستی و در همه جای سطوح یکنواخت کرد.
روش‌های عایقکاری پیشرفته‌تر و جدیدتری در دنیا ظهور کرده که بهتر و بادوام‌تر از قیرگونی است. یکی از شاخه ‌های جدیدتر، استفاده از عایق‌های پیش‌ساخته معروف به ایزوگام است که معایب کمتر و مزایای بیشتری از قیرگونی دارد.

رشید حسام