دم عقربی منقار سر!

شاید از آن جمله آدم‌هایی باشید که کمتر به دنیای پیرامون خودتان نگاه می‌کنید، یا شاید هم ساده و زودگذر از کنار بی‌نهایت شگفتی‌های ذره‌بینی کنارتان می‌گذرید! کسی چه می‌داند …

شاید از آن جمله آدم‌هایی باشید که کمتر به دنیای پیرامون خودتان نگاه می‌کنید، یا شاید هم ساده و زودگذر از کنار بی‌نهایت شگفتی‌های ذره‌بینی کنارتان می‌گذرید! کسی چه می‌داند شاید هم آدم خیلی گرفتاری هستید یا کلا به دیگر جانوران کوچک و بزرگ اطرافتان به شکل مزاحم یا موذی نگاه می‌کنید! کمی صبر کنید... در قاب ایرانی، می‌خواهم شما را با جانوران ریز و درشت سرزمین ایران آشنا کنم! جانورانی حیرت‌انگیز که با آن همه زیبایی، نگاهشان هم نکرده‌اید و آنها درست در گلدان گل خانه‌‌تان یا روی شیشه پنجره اتاق شما یا بیرون روی بوته‌های شمشاد کنار جدول خیابان شهرمان مأوا می‌کنند!
نام این حشره Panorpa Communis است که از راسته دم عقربیان یا منقار سران است و در فصل بهار در مناطق شمالی کشورمان و زیر سایه درختان پهن برگ بوفور دیده می‌شود! منقار بلند این جانور بسیار جالب توجه است، در حدود ۳۰۰ گونه از این حشره در جهان وجود دارد. این حشره که از بدن حشرات مرده تغذیه می‌کند، دو جفت بال مشابه دارد که غالبا لکه‌های تیره‌ای روی آنها مشاهده می‌شود.
حشره بالغ تخم خود را در زیر خاک قرار می‌دهد و لارو این جانور که به شکل شفیره نمایان است برای تبدیل شدن به حشره بالغ به سطح خاک می‌خزد. دم عقربی‌های معمولی به رنگ زرد هستند و نوع نر آنها بسیار حساس و گریزان است و به همین دلیل برای گرفتن این تصویر که یک نر است، تقریبا دو ساعت تمام از این سوی جنگل به آن سو دویدم و از میان ۳۰ تصویری که گرفتم، تنها این یکی خوب از آب درآمد!

احمد کریمی