آلزایمر را بشناسید

بیماری آلزایمر از پیچیده‌ترین بیماری‌های مغزی است که با از دست دادن حافظه کوتاه‌مدت، فراموش کردن آدرس‌ و اسم‌ها آغاز می‌شود و بتدریج تا آنجا پیش می‌رود که فرد حتی راه بازگشت …

بیماری آلزایمر از پیچیده‌ترین بیماری‌های مغزی است که با از دست دادن حافظه کوتاه‌مدت، فراموش کردن آدرس‌ و اسم‌ها آغاز می‌شود و بتدریج تا آنجا پیش می‌رود که فرد حتی راه بازگشت به خانه را فراموش می‌کند.
با افزایش سن تغییراتی در حافظه ایجاد می‌شود که طبیعی است، اما نشانه‌های بیماری آلزایمر چیزی بیش از فراموشی‌های موقتی و ساده است. افراد مبتلا به آلزایمر مشکلاتی را در برقراری ارتباط، وضع یادگیری و آموزش، تفکر و استدلال تجربه می‌کنند. این مشکلات به حدی شدید است که بر وضع شغلی، فعالیت‌های اجتماعی و زندگی خانوادگی فرد تاثیرات بسزایی خواهد گذاشت.
از جمله علائم اولیه ابتلا به این بیماری از دست دادن حافظه، مشکل در انجام امور زندگی و کارهای روزانه، مشکلات زبانی، سردرگمی زمانی و مکانی، کاهش قوه قضاوت، مشکل در تفکر انتزاعی، قرار دادن اشیاء در جای غلط، تغییر در رفتار و خلق و خو، تغییر شخصیتی و از دست دادن قوه ابتکار و نوآوری است.
افرادی که بطور مرتب مطالعه می‌کنند یا بازی‌های فکری انجام می‌دهند مثلا جدول حل می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به این بیماری خواهند بود.
تاکنون هیچ راه تضمین شده‌ای برای پیشگیری از آلزایمر وجود ندارد، اما تحقیقات نشان داده تمرینات فکری و بدنی، نوشیدن مایعات به اندازه کافی و همچنین داشتن رژیم غذایی سالم در پیشگیری از این بیماری موثر است.