دست ها به شما زندگی می دهند

دست های خیس هزار برابر بیشتر از دست های خشک می تواند میکروب ها را پخش کند و می توان با شستن دست ها سالانه جان یک میلیون کودک را در جهان از مرگ نجات داد . تحقیقات حاکی است که خطوط کف …

دست های خیس هزار برابر بیشتر از دست های خشک می تواند میکروب ها را پخش کند و می توان با شستن دست ها سالانه جان یک میلیون کودک را در جهان از مرگ نجات داد .
تحقیقات حاکی است که خطوط کف دستها و ناخن ها محل های تجمع میکروب ها هستند .
شستن دستها تنها راهی است که واقعاً از انتقال بیماری جلوگیری می کند .
۲۵۰ میلیون باکتری روی پوست بدن وجود دارد. از بین بردن این میکروب ها ضروری است و باید دانست میکرب ها هر ۲۰ دقیقه تکثیر می یابند و انگل ها ۲۰۰ میلیون نفر را در جهان مبتلا می کنند .
۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر یعنی ۴۰ درصد ساکنان جهان از سیستم فاضلات برخوردار نیستند و یک میلیون نفر از آنها نیز آب سالمی نمی خورند . هر ساله هزاران نفر به علت مصرف آب آلوده جان خود را از دست می دهند بنابراین شستن دستها با صابون انتقال میکرب در مهد کودک را به میزان ۵۰ درصد، میانگین اسهال را به میزان ۴۷ درصد، مرگ و میرهای ناشی از بیماریهای اسهال را به میزان ۵۰ درصد و مرگ و میر ناشی از التهاب حاد تنفسی را به میزان ۲۵ درصد کاهش می دهد . لذا با شستن دستها با صابون می توان سالانه جان یک میلیون کودک در جهان را از مرگ نجات داد و به میزان ۲۵ درصد از آلودگی های غذایی (۷۶ میلیون مورد آلودگی غذایی در سال) کم کرد .
همچنین با شستن دستها می توان از ابتلا به بیماریهای خطرناکی مثل آنفلوآنزا، هپاتیت، سرماخوردگی، مننژیت و حصبه پیشگیری کرد
زندگی میلیونها میکروب روی پوست بدن
محققان در تحقیقات خود دریافتند که دست کم پنج میلیون میکروب روی پوست دست انسان وجود دارد .
شیارهای دست انسان به میکروبها کمک می کند که تجمع کرده و کلونی ایجاد کنند .
بر پایه این تحقیقات، دست کم۵ میلیون میکروب روی دست انسان وجود دارد که بسیاری از آنها می توانند چندین ساعت روی دست انسان زندگی کنند و همچنین میلیونها میکروب می توانند زیر انگشترها، دستبندها و ساعتهای مچی مخفی شوند . پوست نرم به نظر می رسد اما شکاف ها و شیارهای نسبتاً عمیقی دارد .
این شیارها به میکروبها اجاز می دهند که روی پوست باقی بمانند. پوست با مساحت یک متر و ۷۰۰ سانتی متر مربع بزرگ ترین عضو بدن است .
میکروبها روی پوست و در روزنه های تعریق و فولیکولهای مو و لایه سطحی زندگی می کنند . پوست هزار میلیون سلول و ۲ میلیون روزنه تعریق هر روزه دارد و بدن انسان روزانه حدود یک گرم پوست را به علت تحرک، اصطکاک، حمام رفتن و هوا از دست می دهد .