پاسداشت هویت ایرانی

شرایط جغرافیایی کشورمان، همراه با افزایش میل و علاقه مردم به آشنایی با جاذبه‌های مختلف تاریخی و طبیعی این مرز و بوم، ضرورت معرفی بیشتر جای جای این خطه را به مردم می‌طلبد. هرکدام …

شرایط جغرافیایی کشورمان، همراه با افزایش میل و علاقه مردم به آشنایی با جاذبه‌های مختلف تاریخی و طبیعی این مرز و بوم، ضرورت معرفی بیشتر جای جای این خطه را به مردم می‌طلبد.
هرکدام از شهرهای ایران دارای تنوع و ویژگی‌ خاص گردشگری است ؛ جذابیت‌هایی که می‌تواند گردشگران را جذب کند. آشنایی با این جاذبه‌ها فقط برای گردشگران غیرایرانی جالب نیست، چون تنوع قومی و منطقه‌ای کشور ما باعث شده مردم هر نقطه فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود را داشته باشند. برای همین است که مثلا برای مردم شمال شناختن جذابیت‌های منطقه‌ای و آداب و رسوم مردم جنوب کشور جالب است و برعکس.
درست است که برای شناختن هر فرهنگ و آداب و رسومی باید در مواجهه مستقیم با آن قرار بگیریم، ولی برای همه مردم امکان سفر کردن وجود ندارد، اینجاست که رادیو و تلویزیون می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. در چنین شرایطی است که برنامه‌های رادیو و تلویزیون می‌تواند در مخاطبان خود حتی میل و علاقه به سفر و بازدید از مکان‌های جاذب گردشگری ایجاد کند. قطعا این برنامه‌ها از تاثیرگذاری زیادی برخوردار است و به نوعی نقش یک هدایت‌کننده را در حیطه گردشگری مردم ایفا می‌کند.
البته نباید نقش محرک این برنامه‌ها برای افزایش صنعت گردشگری را که به رونق اقتصادی همه مناطق کشور منجر می‌شود فراموش کرد.
«دیار ماندگار» عنوان مستندی از شبکه دو سیماست که به کارگردانی و تهیه‌کنندگی امیر مزرعتی در حال پخش است. درست است در مسافرت‌ها دیار ماندگار می‌تواند راهنمای مناسبی برای مسافرانی باشد که در انتخاب شهر یا استان برای سفر مردد هستند، ولی از منظری دیگر حتی برای آنها که امکان سفر یا بازدید از مکان‌های معرفی شده ندارند هم بسیار جالب و جذاب است. با سفر نیم ساعته دوربین‌ برنامه به شهر‌های مختلف گزارش‌های دیدنی تهیه می‌شود.
تصویربرداری نسبتا قوی و حرفه‌ای این برنامه بخوبی توانسته است بخشی از زیبایی‌های مکان‌های دیدنی کشور را به مخاطبان تلویزیونی نشان دهد و شوق دیدن آنها را در دل هر بیننده‌ای زنده کند.
همچنین توجه به ابعاد مختلف یک گردشگری مفید و کامل، از دیگر نقاط مثبت این برنامه است. به‌طوری که جاذبه‌های گردشگری طبیعی در کنار آثار باستانی و تاریخی و نیز توجه کافی به مشاهیر و بزرگان هر خطه در این برنامه بسیار بارز و قابل تحسین است و یک نوع معرفی کامل و جامع از یک منطقه گردشگری محسوب می‌شود.
نباید فراموش کرد مردم ما ذائقه‌ و سلیقه‌ گردشگری متفاوتی دارند. برای برخی جاذبه‌های طبیعی اهمیت بیشتر دارد و برای بعضی آثار باستانی، تاریخی و تمدن یک منطقه و برای تعدادی مشاهیر و نامداران و این برنامه همه سلیقه‌ها را در نظر گرفته است.
همچنین نباید فراموش کرد جهتگیری این برنامه در راستای حفظ و پاسداشت اصالت‌ و هویت کهن ایرانی اسلامی است که با استفاده از متن موسیقی سنتی از این نکته هم غافل نشده است.

مریم کبیریان دهکردی