هپاتیت و انواع آن

هپاتیت یعنی التهاب کبد و در میان عوام مردم به یرقان و زردی مشهور است. مهم‌ترین عوامل ایجادکننده این بیماری موجودات بسیارریزی به نام ویروس‌ها هستند که از فرد آلوده به فرد سالم …

هپاتیت یعنی التهاب کبد و در میان عوام مردم به یرقان و زردی مشهور است. مهم‌ترین عوامل ایجادکننده این بیماری موجودات بسیارریزی به نام ویروس‌ها هستند که از فرد آلوده به فرد سالم منتقل می‌شوند و برای رشد و تکثیر خود به یک موجود زنده نیاز دارند. می‌توان گفت هپاتیت ازجمله شایع‌ترین بیماری‌های عفونی و غیرعفونی است. هپاتیت‌ یا تورم کبدی به دلیل ویروس، میکروب یا سموم ایجاد می‌شود. ممکن است این بیماری در ابتدا هیچ‌گونه علائم بالینی نداشته باشد. اغلب بیماران با تب و لرز، زردی چشم و پوست و پررنگی ادرار به پزشک مراجعه می‌کنند. بی‌اشتهایی نیز از دیگر علائم این بیماری است.
تشخیص این نکته که علت بیماری بر اثر میکروب، ویروس یا مصرف داروست بر عهده پزشک است.
تاکنون شش نوع ویروس هپاتیت شناخته شده است. شناخته‌شده‌ترین هپاتیت عبارت است از: D، C، B و A. نوع A، واگیر دارد و بسرعت هم خوب می‌شود. هپاتیت B وC هم از طریق خون و تزریقات منتقل می‌شود. بنابراین مهم‌ترین راه انتقال هپاتیت C و B از طریق تزریق خون و تجهیزات آلوده است. هپاتیتC وB قابل درمان است، ولی اگر دیر مراجعه شود، ممکن است به سیروز و سرطان کبد تبدیل ‌شود.
توصیه ما این است که با رعایت اصول بهداشتی از ورود میکروب و ویروس به بدن جلوگیری کنید. بهترین راه، مسلح شدن افراد علیه ویروس، استفاده از واکسن و رعایت دستورات بهداشتی است.
هر شش ماه یک بار تست کبدی ضروری است، چون این بیماری فقط با آزمایش خون مشخص می‌شود. افراد مبتلا باید با رعایت اصول بهداشتی از سرایت این بیماری به دیگران جلوگیری کنند.