میکروب‌های زشت، عروسک‌های زیبا

با ایده‌های خلاق می‌توان زشت‌ترین شکل و عملکرد میکروب‌ها و ویروس‌های بیماری‌زا را به زیباترین شکل ممکن به کودکان آموزش داد. در «زیبایی» این هفته سراغ همین سوژه رفته‌ایم چون …

با ایده‌های خلاق می‌توان زشت‌ترین شکل و عملکرد میکروب‌ها و ویروس‌های بیماری‌زا را به زیباترین شکل ممکن به کودکان آموزش داد. در «زیبایی» این هفته سراغ همین سوژه رفته‌ایم چون به تازگی عروسک‌های زیبایی شبیه باکتری‌ها و ویروس‌ها به بازار آمده که محبوبیت زیادی پیدا کرده است.
این میکروب‌های پشمالو ظاهری شبیه میکروب اصلی دارند، اما با اندازه‌ای یک میلیون بار بزرگ‌تر. این عروسک‌ها را طوری ساخته‌اند تا شبیه به انسان هم باشند و دهان، چشم و بینی داشته باشند تا کودکان خردسال بیشتر به آنها علاقه‌مند شوند. شرکت سازنده معتقد است این عروسک‌ها هم ابزار آموزشی خوبی هستند و هم باعث سرگرمی کودکان می‌شوند. همچنین می‌توان آنها را به افرادی که به بیماری ناشی از آن میکروب دچار هستند، هدیه داد و برای آنها آرزوی سلامت کرد. همراه عروسک‌ها تصویر میکروسکوپی آن میکروب و اطلاعاتی درباره آن نیز به خریدار عرضه می‌شود. این عروسک‌ها نه تنها در میان کودکان طرفداران زیادی دارد، بلکه میان پزشکان و دانشجویان پزشکی هم جای خود را باز کرده است. پزشکان به‌عنوان ابزاری برای توضیح دادن بیماری به بیماران و کارکنان بهداشت محیط برای نشان دادن آثار رفتارهای غیربهداشتی از آنها استفاده می‌کنند. برخی از کارکنان بهداشت محیط نیز این عروسک‌ها را با خود به رستوران‌ها می‌برند تا درباره خطرهای رعایت نکردن بهداشت در تهیه و عرضه غذا هشدار دهند. شاغلان در حوزه بهداشت نیز از این عروسک‌ها برای برقراری با مخاطبان هنگامی که بحث درباره موضوعات حساسی مانند بیماری‌های آمیزشی مطرح است، استفاده می‌کنند.


منبع: دیلی‌تلگراف
ترجمه: دکتر علی ملائکه