فرصت طلایی فوتبال ایران

اگر فرض کنیم که فوتبال ایران برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل فقط به پیروزی بر کره جنوبی در بازی تهران نیازمند است، این انتظار از تیم ملی فوتبال در بازی امشب غیرمنطقی نخواهد …

اگر فرض کنیم که فوتبال ایران برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل فقط به پیروزی بر کره جنوبی در بازی تهران نیازمند است، این انتظار از تیم ملی فوتبال در بازی امشب غیرمنطقی نخواهد بود که چشم‌بادامی‌ها را مقهور تکنیک و غیرت توام بازیکنان خود کند.
هرچند خوب می‌دانیم که حتی در صورت شکست نیز امیدهای صعود مستقیم ایران به‌عنوان تیم دوم گروه همچنان باقی است، اما امشب بهترین فرصت است تا فوتبال ایران موجودیت و جوهره وجودی خود را عیان کرده و کره جنوبی را با تمام قدرتمندی‌اش با شکست بدرقه کند.
جدا از تمام انگیزه‌های بازیکنان تیم ملی برای پیروزی بر کره جنوبی و پاک کردن خاطره تلخ شکست از لبنان در بازی قبل، ‌میدان امشب نیز به نوعی بیانگر عیار واقعی کارلوس کرش پرتغالی خواهد بود تا امشب بخوبی نشان دهد طی ۱.۵ سال گذشته چه تجربه و دانشی را به فوتبال ایران منتقل کرده است.
هرچند البته در مصاف با کره جنوبی تمام‌عیار، باید به تمام سلاح‌ها در بازی امشب مجهز بود و بازیکنان نیز از یک لحظه جنگیدن برابر حریف غافل نشوند اما به‌طور طبیعی تیم ملی از اهرم‌های لازم برای پیروزی بر این حریف حرفه‌ای برخوردار است.
بدیهی است کارلوس کرش باید در بازی امشب داشته‌های فنی و تاکتیکی تیم خود را با یک کار گروهی هدفمند به کار بگیرد تا ضمن تعریف مشخص وظیفه هر بازیکن در زمین و گوشزد کردن وظایف هجومی و دفاعی هریک از آنان در شرایط مختلف بــــازی، برای تک تک دقایق بازی طرح و برنامه داشته باشد.
جدا از آن‌که خط دفاعی ایران باید در این بازی هوشمند عمل کرده و یکدیگر را پوشش دهند، خط میانی و حمله تیم ایران نیز باید با دوندگی دوچندان ‌عرصه را بر حریف برای بازی‌سازی و حرکت رو به جلو سد کنند.
بی‌تردید کره‌ای‌ها در باز کردن بازی و بردن توپ به فضاهای خالی تیم ایران تبحر لازم را دارند و در چنین شرایطی بازیکنان باید با پوشش مناسب یکدیگر، فرصت هر گونه عکس‌العملی را از حریف سلب کنند.
جدا از محفوظ نگاه داشتن دروازه که اصل مهمی برای تیم ایران است، تیم تحت رهبری کرش از سلاح‌های لازم برای رخنه در قلب دفاعی تیم کره جنوبی و رسیدن به پیروزی برخوردار است.
حضور بازیکنانی چون جواد نکونام، علی کریمی، مسعود شجاعی و اشکان دژاگه در میانه زمین که با دوندگی و جنگندگی آندو تیموریان هم باید همراه ‌شود، می‌تواند برگ برنده تیم ما در بازی امشب باشد.
خوشبختانه تماشاگران نیز در سطحی گسترده در بازی امشب، تیم ملی را همراهی خواهند کرد تا به یاری خدا و همت بازیکنان، با یک پیروزی شیرین برای حضور در جام جهانی افق تازه‌ای پیش‌روی فوتبال ایران گشوده شود.

حجت‌الله اکبرآبادی