تلاوت آیات قرآن موجب کاهش اضطراب می شود

در اسلام به همه ابعاد وجود زندگی انسان توجه شده است و ارتباط تنگاتنگی میان تأثیر روح و جسم بر روی یکدیگر دیده می شود و این مسئله ای است که هم اکنون علم نیز بر آن تاکید دارد. در دین …

در اسلام به همه ابعاد وجود زندگی انسان توجه شده است و ارتباط تنگاتنگی میان تأثیر روح و جسم بر روی یکدیگر دیده می شود و این مسئله ای است که هم اکنون علم نیز بر آن تاکید دارد.
در دین اسلام و در روایات اسلامی ابعاد مختلف سلامتی به روشنی بیان شده است و بر اصطلاحات عافیت، صحت، سلامت و به خصوص کلمه شفا تأکید زیادی شده است.
امام صادق(ع) می فرمایند: دعا کنید زیرا که دعا درمان همه دردهای شماست. در بسیاری از احادیث به شکل کلی دعا کردن برای بهبود بیماری توصیه و در برخی از احادیث به صورت خاص و برای درمان بیماری خاصی اشاره شده به طور مثال دعای نور حضرت فاطمه(س) برای پیشگیری و درمان تب توصیه شده است.
تلقین ممکن است یک جزو از دلایل تاثیر دعا در درمان بیماری ها باشد، اما این جزو عامل اصلی نیست و ارتباط معنوی که با پروردگار برقرار می شود و انگیزه ای که با توکل به یک قدرت مافوق به دست می آید برتر از همه علت هاست که بر جسم و روح تأثیر مستقیم دارد.
پژوهش های متعددی در زمینه دعا درمانی در ایران انجام شده است. مطالعه ای که در ایران بر روی بیماران تالاسمی انجام گرفته نشان داده است که تلاوت آیات قرآن موجب کاهش اضطراب در این افراد شده و هموگلوبین خون آنان چند درجه بیشتر از افرادی بوده است که دعا برایشان خوانده نشده است.
نباید با دعا درمانی به صورت افراط گرایانه مواجه شد. در آیات قرآن نیز بر این مسئله تاکید شده است، بطوریکه وقتی حضرت موسی به بیماری دچار شده بود و بدون مراجعه به پزشک از خدا درخواست بهبودی می کرد آیه نازل شد که تو را درمان نمی کنیم تا به طبیب مراجعه نکنی.
ائمه معصوم هیچ گاه دعا را جایگزین درمان ندانسته اند و همیشه مردم را به سمت درمان هدایت کرده اند تا از طریق مراجعه به طبیب و حکیم بیماری های خود را بهبود بخشند.