تخمه هندوانه

در ۱۰۰گرم تخمه هندوانه ۵۹۰ کالری انرژی و در ۱۰ عدد آن، ۵کالری انرژی نهفته است، ترکیبات موجود در این تخمه نظیر انواع دیگر است و مصرف متعادل آن می تواند از کم خونی، بی اشتهایی، …

در ۱۰۰گرم تخمه هندوانه ۵۹۰ کالری انرژی و در ۱۰ عدد آن، ۵کالری انرژی نهفته است، ترکیبات موجود در این تخمه نظیر انواع دیگر است و مصرف متعادل آن می تواند از کم خونی، بی اشتهایی، سوء جذب و التهاب جلوگیری نماید.
این تخمه بیشتر به نام تخمه جابانی معروف است و کلسیم آن از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری می کند، تخمه جابانی بسته به گونه های مختلف هندوانه دارای اندازه های ریز و درشت بوده و می توان آن را به صورت بو داده در طعم های نمکی و گلپر به مصرف رسانید.
نحوه نگهداری تخمه و دانه ها
به توصیه متخصصان، گرما، رطوبت و مدت زمان طولانی همگی از عوامل مهم فساد انواع آجیل خصوصا تخمه ها به شمار می آیند. وجود هرگونه بوی نامطبوع، طعم تلخ و تند، ترشیدگی،آثار کپک زدگی، حفره دار بودن، وجود بقایای حشرات مرده و زنده همگی از نشانه های کهنگی و فساد تخمه ها است.
هنگامی که تخمه در شرایط نامناسب قرارگیرد آلوده به نوعی قارچ به نام آسپرژیلوس می شود.این قارچ با تولید نوعی سم به نام آفلاتوکسین باعث بروز سرطان کبد در مصرف کننده می گردد. از سوی دیگر هم اکنون به کار بردن هر نوع رنگ حتی مجاز خوراکی بر روی تخمه ها ممنوع است مگر رنگ هایی نظیر: رنگ زعفران و زردچوبه که طبیعی دانسته شده است.